Frihamnen var 20-talets Arlanda

Lindarängens flyghamn var Stockholms största flygplats fram till att Bromma flygfält invigdes 1936.
Lindarängens flyghamn var Stockholms största flygplats fram till att Bromma flygfält invigdes 1936.
Ett sjöflygplan syns till höger om flyghamnens hangar.
Ett sjöflygplan syns till höger om flyghamnens hangar.
Flygkapten Hermann Göring framför sin maskin, en Fokker DV 11 från 1919.
Flygkapten Hermann Göring framför sin maskin, en Fokker DV 11 från 1919.
Junkers F13 trafikerade Stockholms flyghamn för ABA.
Junkers F13 trafikerade Stockholms flyghamn för ABA.
Stieg Trenters deckare Lysande landning utspelar sig delvis vid Lindarängens flyghamn.
Stieg Trenters deckare Lysande landning utspelar sig delvis vid Lindarängens flyghamn.
I dag ger hangarerna ett övergivet intryck
I dag ger hangarerna ett övergivet intryck
Numera är det nästan ingen som minns det men vid Gärdet fanns Stockholms största och viktigaste flygplats – Lindarängens flyghamn.

Här landade sjöflyg och här spelade man sju SM-finaler i hockey.

Frihamnen

Vi kryssar mellan containrarna i Frihamnen. Det är en grå morgon i mars. I duggregnet är det svårt att tänka sig att internationella resenärer trängdes här på Stockholms viktigaste flygplats för 90 år sedan.

Mellan 1921 och 1936 låg just här Stockholms största flygplats med reguljär trafik. Lindarängens flyghamn tog emot tusentals resenärer som varje år landade med sjöflyg i viken.

Anders Johnson har skrivit om Frihamnens flyghistoria i boken ”Norra Djurgårdsstaden: från kolhamn till filmkluster”.

För Mitt i Östermalm berättar han att under början av 20-talet flög en tysk arbetslös stridspilot för Svensk Lufttrafik AB. Pilotens namn – Hermann Göring.

– Han var flygchef över piloterna vid Lindarängen och skötte utbildning av dem. Men Göring var impopulär och ska ha varit arrogant, säger Anders Johnson.

I boken berättas bland annat om hur Göring flög greve Eric von Rosen från Lindarängen till grevens sörmländska slott, under en snöstorm i början av 20-talet. Ingen annan än Göring vågade flyga i ovädret och på slottet träffade den framtida nazistledaren sin svenska fru Carin von Kantzow.

1924 tog AB Aerotransport (föregångaren till SAS) över flygplatsen i Frihamnen. Man flög då bland annat till Amsterdam, London och Berlin. Då fick Lindarängen flera väntrum, hangarer och blev en större flygplats.

Och fram till att Bromma flygplats öppnade 1936 låg huvudstadens internationella flygmecka där Frihamnen i dag breder ut sig.

Men även idrottshistoria har skrivits på flygplatsen.

På 30-talet uppfördes en större flyghangar i hamnen. När vi stiger in är det svårt att inte känna flygets historiska vingslag inne i hallen som ritades av Sven Markelius.

Under vinterhalvåret, när sjöflygtrafiken stannade av, spelade alla tre Stockholmslag hockey inne i hangaren. Bland annat vann Hammarby fyra och AIK två SM-guld i hockey på flygplatsen.

– Det var den första inomhusarenan för hockey i Sverige. Rinken höll inte europeiska mått, men möjligen amerikanska. Man spelade sju hockeyfinaler, men även konståkning förekom, säger Anders Johnson.

I dag har hamnen smällt upp ett värmetält inne i hangaren och förvarar till exempel importerad kaffe där inne.

Och den stora hallen är egentligen det enda som finns kvar från flygplatstiden. Fram till 1952 flög ambulansflyg, skolflyg och privata flyg från Frihamnen. På 60-talet byggdes viken igen och man anlade den containerhamn som i dag finns på platsen. Då slutade också flygpropellrarna att snurra.

Anders Johnson satt faktiskt som representant för Folkpartiet i kommunfullmäktige när det fanns förslag om att riva hangaren runt 1990.

– Jag skrev en motion om att rädda hangaren och var väl lite delaktig i att den finns kvar. Det är lite okänt om vad det blir i lokalen i framtiden, men det har funnits tankar om idrottshall vet jag. Men den kommer säkert att bevaras på något sätt.

Fakta

Färsk fisk flögs

Vid Lindarängen fanns en skyddad vik och år 1921 anlades här en flyghamn för sjöflygplan

År 1924 grundades det första framgångsrika svenska flygbolaget, AB Aerotransport (ABA). ABA öppnade sin första linje, Lindarängen-Helsingfors och Lindarängen kom även att få flygförbindelser till bland annat Åbo, Stettin, Berlin, Malmö, Amsterdam och London.

Förutom passagerare och post flög ABA under de första åren även färsk fisk från Västkusten till Stockholm. En flygbusslinje öppnades från Nybroplan där en träpaviljong uppfördes som väntsal.

ABAs flygverksamhet övertogs efter andra världskriget av SAS.

Flygtrafiken i Lindarängen växte fram till 1936 då Bromma flygplats öppnade. Därefter bedrevs begränsad flygverksamhet i Lindarängen till 1952, då flyghamnen lades ner.

1971 öppnades en containerterminal här som blev en del av Frihamnen.

Källa: Källa: Stockholms hamnar