Min lokala hjälte

Frisörerna stylade om – hoppas locka hipsters

Verja Salehi och Jenny Ljunggren Salehi gillar färg.
Verja Salehi och Jenny Ljunggren Salehi gillar färg.
Trendkänsliga söderortsbor klipper inte håret var som helst, tänkte makarna Verja Salehi och Jenny Ljunggren Salehi.

Därför bytte det stil på sin salong – och inredde med storblommigt, guld och sammet.

Verja Salehi, 28, tittar ut över familjeföretaget Violett på Hägerstensvägen. Kontrasten mellan den mulna decemberdagen utanför och ett besök inne i skönhets- och frisersalongen är stor. Det var också tanken när de gjorde om i salongen som funnits i sex år och tidigare hade en mer traditionell inredning.

– Kunderna blir glada och inredningen har blivit något av en snackis i området, säger Verja Salehi.

Hon berättar att det numera händer att människor går förbi salongen och sedan backar några steg för att ta kort eller gå in och titta.

Där inne finns inte bara guldspeglar och en kassaapparat med diamantliknande stenar, utan det ser också ut som om en utstuderad färg- och smakbomb á la Moulin Rouge har exploderat i väntrummet.

– Vi har fått en del nya kunder tack vare det här, säger Jenny­ Ljunggren som står bakom det mesta av inredningen.

På väggen sitter en storblommig tapet i blått och rosa som matchar möblernas mintgröna och gammelrosa tyger. I taket hänger en lampa med bling-bling och fjädrar.

– Jag ville egentligen ha ännu mer färg, för vårt land är ju så trist i övrigt. Aspuddenbor är väldigt trendkänsliga och tycker om vintagestilen, men vi har också brutit av med massor av färg.

– Det är kul att slå på stort, fyller Verja Salehi i.

Möblerna, som den ståtliga kungastolen, har paret hittat på auktion, liksom det stora vita rokoko­skåpet som de fick skeppa från Köpenhamn.

När det kom gick det varken att öppna skåpets dörrar dörrar eller lås, så de fick ta kontakt med en låssmed.

– Och då visste vi inte ens om skåpet skulle få plats, för Jenny hade mätt på sitt eget sätt, säger Verja och skrattar.

Själv har han köpt in lite böcker och magasin som ska passa kunderna och som en liten flirt till dem hittar vi boken om hipsters.

– Allt för att Aspuddenborna ska känna igen sig, säger han.