Fritt fram cykla mot enkelriktat

Här på Regeringsgatan har cyklister länge kört mot enkelriktat. Ganska begripligt med tanke på att det är stora kvarter och man får köra långa omvägar annars. Sedan ett par dagar tillbaka har gatan skyltats om och fått målade cykelsymboler målade i asfalten. Däremot blir det inga målade cykelfält. Trafikkontoret tycker att det blir för dyrt.
Här på Regeringsgatan har cyklister länge kört mot enkelriktat. Ganska begripligt med tanke på att det är stora kvarter och man får köra långa omvägar annars. Sedan ett par dagar tillbaka har gatan skyltats om och fått målade cykelsymboler målade i asfalten. Däremot blir det inga målade cykelfält. Trafikkontoret tycker att det blir för dyrt.
Den här skylten berättar att inga motorfordon tyngre än mopeder får köra in,
Den här skylten berättar att inga motorfordon tyngre än mopeder får köra in,
Den här skylten berättar att cyklar får köra mot enkelriktat.
Den här skylten berättar att cyklar får köra mot enkelriktat.
I natt målades gatorna i Vasastan och City klart. Från och med nu får man cykla mot enkelriktat där man ser en cykelsymbol i asfalten och en vit gatuskylt om dubbelriktat för cyklister.

Redan i fjol valdes några gator i vår stadsdel ut på försök, däribland Upplandsgatan. I början uppstod problem eftersom även bilister körde mot enkelriktat, kanske eftersom det fanns gott om plats att mötas. Skyltning och vägmarkeringar gjordes delvis om.

– Vi får inga klagomål nu och det tyder på att det fungerar bra, säger trafikplanerare Per-Åke Tjärnberg,

Men det blev tydligt att alla bilister inte kunde, eller möjligen inte ville, förstå de skyltar som sattes upp för att informera om förändringen. Den gula förbudsskylten med röd ram och ett diagonalt rött streck över en bil och en motorcykel betyder att här får inga andra motorfordon än mopeder köra. Medan den vita fyrkantiga skylten med anger att cyklar kan köra i båda riktningar.

– Om man kör samma väg varje dag och det finns nya skyltar kanske du inte ser dem. Så jag har full förståelse för att man inte alltid ser dem, säger Per-Åke Tjärnberg. Men vi målar också en cykelsymbol i gatan. Och den borde man rimligen fundera kring varför den sitter där.

De bilförare som inte följer skyltarna riskerar då att stå nos mot nos med ett fordon som kommer från andra hållet.

– Då får man antingen backa eller mötas på någon plats där det inte står någon bil parkerar. Det kan inte vi ta ansvar för.

Den skyltning som finns i Stockholm är en smula krångligare än på andra håll. Det kan kanske vara en förklaring till att inte alla följer den.

– Helst vill vi göra som i cykelländerna Danmark och Holland, där de låter enkelriktningen vara kvar men har en tilläggstavla ”Gäller ej cyklister”. Då slipper man hålla på och krångla. Till och med i Norge och Finland har man infört det och det fungerar. Men vi hindras av Wienkonventionen 1968 som säger att vägmärkena ska vara lika i alla länder. Och vi är lite noggrannare på att följa sådant i Sverige.

Många av de gator som nu fått nya skyltar och vägmarkeringar är ganska smala, till exempel Sankt Paulsgatan, Apelbergsgatan, Jungfrugatan och Pipersgatan. Ändå är Per-Åke Tjärnberg inte orolig för att trafikanterna inte ska klara ett möte.

– Jag har sett att det går alldeles utmärkt. De allra flesta gator rymmer ju en lastbil mellan kantstenarna. Det är på den marginalen man får mötas. De svåra olyckorna sker när lastbilarna svänger åt höger och inte ser cyklister. Kommer man från varsitt håll är det större chans att man ser varandra. Då manglar man inte bara på och tror att man ska komma igenom. Vi kan ju klara av att mötas i tunnelbanan och på Drottninggatan när vi promenerar. Kommer det en stor lastbil får båda sakta ner.

Vilka erfarenheter har ni tagit med er av försöket?

– Att bilförare tenderar att inte följa förbudet mot infart med fordon. Det kan man fråga sig vad det är för inställning. Man gnäller på cyklister att de vinglar omkring. Och så struntar man i att följa reglerna själv.

Fakta

På de här gatorna får du cykla mot enkelriktat

City, gjordes om veckan 35

Apelbergsgatan

Brunnsgatan

Bryggargatan

David Bagares gata

Döbelnsgatan

Johannesgatan

Kammakargatan

Klara Norra Kyrkogata

Korgmakargränd

Luntmakargatan

Malmskillnadsgatan

Målargatan

Norrmalmstorg

Olofsgatan

Regeringsgatan

Rosengatan

Saltmätargatan

Smålandsgatan

Vasastan, görs om vecka 36

Atlasgatan, Lokstallsgatan – Vulcanusgatan

Atlasmuren, Lokstallsgatan – Völundsgatan

Bråvallagatan, hela

Dannemoragatan, hela

Drottninggatan, Kungstensgatan – Tegnérgatan

Falugatan, hela

Holländargatan, Tegnérgatan – Rådmansgatan

Hälsingegatan, Frejgatan – Vanadisplan

Kungstensgatan, Sveavägen – Döbelnsgatan

Lokstallsgatan, hela

Luntmakargatan

Markvardsgatan, Sveavägen – Luntmakargatan

Norrbackagatan, Vulcanusgatan – Rörstrandsgatan

Rådmansgatan, Upplandsgatan – Drottninggatan

Saltmätargatan, Kungstensgatan – Tegnérgatan

Sigtunagatan, hela

Sveavägen, Norrtullsgatan – Ynglingagatan

Teknologgatan, hela

Torbjörn Klockares gata, hela

Vikingagatan, Kadettgatan – Väringgatan

Vegagatan, hela

Vulcanusgatan, Atlasgatan – Atlasmuren

Västmannagatan

Östermalm, görs om från vecka 37

Armfeltsgatan

Blanchegatan

Brantingsgatan

Cardellsgatan

Fredrikshovsgatan

Grevgatan

Grev Turegatan

Humlegårdsgatan

Jungfrugatan

Karlavägen

Nybrogatan

Sandelsgatan

Storgatan

Tyskbagargatan

Wittstocksgatan

Östermalmstorg

Södermalm, görs om i vecka 38 och 39

Bellmansgtan

Bengt Ekehjelmsgatan

Björngårdsgatan

Brännkyrkagatan

Folkskolegatan

Hallandsgatan

Högbergsgatan

Lindvallsgatan

Lundagatan

Mariatorget

Maria Bangata

Maria Prästgårdsgata

Sankt Paulsgatan

Skinnarviksringen

Slipgatan

Timmermansgatan

Verkstadsgatan

Wollmar Yxkullsgatan

Källa: Trafikkontoret