Min lokala hjälte

Frösunda snuvas på tunnelbanan

Obrydd. "Tunnelbana? Nja, men vi har ju bussar, tvärbana och pendeltåg. Jag är i stort sett nöjd, men vad vet jag, jag åker så sällan", säger Gunvor Hallberg, 83, här med hunden Lovikka.
Obrydd. "Tunnelbana? Nja, men vi har ju bussar, tvärbana och pendeltåg. Jag är i stort sett nöjd, men vad vet jag, jag åker så sällan", säger Gunvor Hallberg, 83, här med hunden Lovikka.
Amina Enqvist, 47, undersköterska: "Det är ju ganska mycket folk som bor här, och det är ju en bit att gå. Jag cyklar eller åker buss, men många har nog behov av att ha närmre kommunikationer."
Amina Enqvist, 47, undersköterska: "Det är ju ganska mycket folk som bor här, och det är ju en bit att gå. Jag cyklar eller åker buss, men många har nog behov av att ha närmre kommunikationer."
Anna-Lisa Åberg, 36, flygledare: "Visst vore det smidigt med en uppgång i Frösunda, men det är ju ändå ganska nära och inte så långt att gå. Men man kunde ha fler gatlampor, vägen är mörk."
Anna-Lisa Åberg, 36, flygledare: "Visst vore det smidigt med en uppgång i Frösunda, men det är ju ändå ganska nära och inte så långt att gå. Men man kunde ha fler gatlampor, vägen är mörk."
Alex Yörusun, 32, restaurangägare: "Det hade varit bra med tunnelbaneuppgång här. Det skulle ge mer liv åt området också, på kvällen är allt så dött. Bussarna går så sällan."
Alex Yörusun, 32, restaurangägare: "Det hade varit bra med tunnelbaneuppgång här. Det skulle ge mer liv åt området också, på kvällen är allt så dött. Bussarna går så sällan."
Lena Blom, 68, flygvärdinna: "Det kanske hade varit bra för området, att få det att leva upp på kvällen. Jag åker så sällan själv, så för min del spelar det ingen roll."
Lena Blom, 68, flygvärdinna: "Det kanske hade varit bra för området, att få det att leva upp på kvällen. Jag åker så sällan själv, så för min del spelar det ingen roll."
"Nä, vad ska vi ha det för? Vi har buss och vi har Signalbron, vi har allt. Det är inte så långt att gå. Jag tänker att det kan bli slukhål här också, och det är ju farligt."
"Nä, vad ska vi ha det för? Vi har buss och vi har Signalbron, vi har allt. Det är inte så långt att gå. Jag tänker att det kan bli slukhål här också, och det är ju farligt."
Två tunnelbaneuppgångar i Arenastaden och en vid Frösundaleden – men ingen i Frösunda.

Så kommer den nya gula linjens tunnelbanestation i Arenastaden att byggas. Frösundaborna får därmed se sig snuvade på en uppgång i stadsdelen.

Frösundaborna går tomhänta när gula linjen byggs från Odenplan till Arenastaden. Ett av de tidigare två alternativen var att bygga en uppgång vid Ballongberget, men det finns inte med när projektgruppen för den nya tunnelbanan presenterade sin utredning i förra veckan.

Dåliga markförhållanden är en anledning, men också möjligheten att senare dra linjen vidare har också hindrat, menar projektchefen Malin Harders.

– Vi hittade inget bra läge, det blev för trångt. Sedan har vi tänkt på resenärsnytta, och för Frösundaborna handlar det om att gå över Målbron. Jag har fått mejl från Frösundabor och har försökt förklara hur vi tänkt, säger hon.

I stället har förvaltningen valt att lägga allt krut i Arenastaden. En uppgång hamnar vid Pyramidvägens södra ände och en annan vid Stjärntorget, i anslutning till Solna stations norra uppgång.

– Vi har verkligen velat ha en uppgång i anslutning till Stjärntorget. Det blir ju det torg som är direkt anslutet till Målbrons västra sida. En uppgång där gynnar hela området med arbetsplatser och bostäder.

En uppgång byggs även vid Solna stations södra uppgång. Genom att bygga uppgången under rondellen på Frösundaleden får man utgångar mot både tvärbanan och pendeltågen, samt bussarna.

Några som däremot är glada är Solna församling. Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om församlingens oro inför tunnelsprängningarna, som skulle ske rakt under kyrkan, och som hotade dess ömtåliga väggmålningar från 1500-talet.

Nu dras tunnelbanan i stället under Solnavägen, förbi Hagalunds industri och vidare under Kyrkbacken samt Hagalund.

Något större byggkaos, som under bygget av tvärbanan, är dock inte att vänta.

– Just där ligger vi djupt i bergtunnel, men det kommer att märkas när vi borrar och spränger oss fram, säger Malin Harders.

Mellan 23 november och 20 december hålls samråd och öppet hus om utbyggnaden i både Solna och Stockholm. Datum för öppet hus i Solna kommer i början av november.

Fakta

Hade en t-baneuppgång varit bra för Frösunda?