Min lokala hjälte

Frösundaborna snuvas på t-bana

Obrydd. ”Tunnelbana? Nja, men vi har ju bussar, tvärbana och pendeltåg. Jag är i stort sett nöjd, men vad vet jag, jag åker så sällan”, säger Gunvor Hallberg, 83, här med hunden Lovikka.
Obrydd. ”Tunnelbana? Nja, men vi har ju bussar, tvärbana och pendeltåg. Jag är i stort sett nöjd, men vad vet jag, jag åker så sällan”, säger Gunvor Hallberg, 83, här med hunden Lovikka.
Två tunnelbaneuppgångar i Arenastaden och en vid Frösundaleden – men ingen i Frösunda.

Så kommer den nya gula linjens tunnelbanestation i Arenastaden att byggas. Frösundaborna får därmed se sig snuvade på en uppgång i stadsdelen.

Frösundaborna går tomhänta när gula linjen byggs från Odenplan till Arenastaden. Ett av de tidigare två alternativen var att bygga en uppgång vid Ballongberget, men det finns inte med när projektgruppen för den nya tunnelbanan presenterade sin utredning i förra veckan.

Dåliga markförhållanden är ett skäl, men även möjligheten att senare dra linjen vidare har hindrat, menar Malin Harders, projektchef.

– Vi hittade inget bra läge, det blev för trångt. För Frösundaborna handlar det om att gå över Målbron. Jag har fått mejl från Frösundabor och har försökt förklara hur vi tänkt, säger hon.

I stället har förvaltningen lagt allt krut i Arenastaden. En uppgång hamnar vid Pyramidvägens södra ände och en annan vid Stjärntorget, i anslutning till Solna stations norra uppgång.

– Vi har verkligen velat ha en uppgång i anslutning till Stjärntorget. Det blir ju det torg som är direkt anslutet till Målbrons västra sida. Det gynnar hela området med arbetsplatser och bostäder.

En uppgång byggs även vid Solna stations södra uppgång. Genom att bygga uppgången under rondellen på Frösundaleden får man utgångar mot både tvärbanan och pendeltågen, samt bussarna.

Några som däremot är glada är Solna församling. Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om församlingens oro inför tunnelsprängningarna, som skulle ske rakt ­under kyrkan, och som hotade dess väggmålningar från 1500-talet.

Nu dras tunnelbanan i stället under Solnavägen, förbi Hagalunds industri och vidare under Kyrkbacken samt Hagalund.

Något större byggkaos, som under bygget av tvärbanan, är dock inte att vänta.

– Just där ligger vi djupt i bergtunnel, men det kommer att märkas när vi borrar och spränger oss fram, säger Malin Harders.

23 november–20 december hålls samråd och öppet hus om utbyggnaden i både Solna och Stockholm. Datum för öppet hus i Solna kommer i början av november.