Frusen bussförare kritisk mot uniformsregler

Bussförarna på Arriva måste tjäna ihop poäng för att få nya arbetskläder.
Bussförarna på Arriva måste tjäna ihop poäng för att få nya arbetskläder.
Bussförarna på Arriva måste tjäna ihop poäng för att få nya uniformer.

– Det är dåligt, jag fick ingen ny vinterjacka, säger en chaufför.

P4 Stockholm var först med att i helgen uppmärksamma Arrivas klädpoängsystem, som går ut på att chaufförerna måste jobba ihop tillräckligt med poäng för att köpa nya arbetskläder.

Mitt i har träffat en bussförare som är kritisk till systemet. Nu under vintern har föraren fått köpa en egen vinterjacka, eftersom han inte haft tillräckligt med poäng för att få en ny jacka av arbetsgivaren.

– Det har varit kallt. Jag hade fått gå med den här tunna jackan om jag inte köpt en egen. De nya vinterjackorna är mycket varmare, säger bussföraren.

Han har tidigare jobbat för en annan bussentreprenör, innan Arriva tog över driften åt SL.

– Då fick man kläder när det behövdes. Det var bättre kvalité också. Nu ska Arriva spara pengar. Det är även kallt i bussarna, säger föraren.

Enligt Thomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, har flera företag ett system för hur de delar ut arbetskläder.

Han anser att poängsystemet är bra. Ju mer chaufförerna jobbar, desto mer slits kläderna, men desto mer poäng får de också för att beställa nya kläder.

– Det här systemet är mest rättvist. Nu kan de anställda dessutom välja vilka kläder de vill ha när de själva får handla. Mig veterligen är det ingen som går utan plagg.

Men om förarna fryser?

– Just nu byter vi ut alla uniformer. Det kan vara så att en del inte haft tillräckligt med poäng för att köpa nya kläder nu, då får de ha kvar sin gamla vinterjacka. Dne nya jackan är bättre, men den gamla är funktionsduglig. Man får klä sig ordentligt, uppmanar Thomas Hedenius.

Mitt i har tidigare uppmärksammat Arrivas klädregler – läs mer här: