Frysande patient nekades en filt

Den obotligt sjuke patienten blev undernärd, saknade varmvatten och nekades en filt.

Nu får vårdboendet i Väsby kritik från IVO.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) riktar kritik mot ett vårdboende i Upplands Väsby. Detta efter att en obotligt sjuk patient under 2014 drabbades av missförhållanden, enligt anmälan från en närstående.

Efter utredning riktar myndigheten kritik på en rad punkter. Bland annat ska patienten drabbats av undernäring under sin drygt två veckor långa vistelse på boendet, trots att dennes risk för undernäring och sväljsvårigheter var kända. Varmvatten ska ha saknats på rummet och patienten ska ha nekats en filt när hen frös. IVO ifrågasätter om personalen hade rätt kompetens och underkänner även journalföringen som bedöms ha en rad brister. I beslutet skriver man att även lokaler och utrustning ter sig bristfälliga med tanke på avsaknaden av varmvatten och att patienten nekades en filt.

Patienten, som hade en neuromuskulär sjukdom, avled på sjukhus kort efter att ha lämnat vårdhemmet. IVO:s utredning kopplar dock inte det till vårdskador utan till den obotliga sjukdomen

Vårdhemmet bedrivs i privat regi.

– Jag har inte läst kritiken exakt och kan inte sakförhållandet, men generellt så tar vi naturligtvis till oss efter det vi hör. Vi kommer ha lite extra koll om det är så att vi gör en placering där igen, säger Patrik Rosin, tillförordnad chef på beställarenheten i kommunen.

Vid ytterligare en inspektion konstaterade IVO att vårdhemmet vidtagit en rad åtgärder så att liknande inte ska upprepas. Bland annat har en plan för patientbemötande tagits fram, och nya rutiner för bland annat inskrivning och klagomålshantering har införts.

Lokaltidningen Mitt i har varit i kontakt med vårdboendets vd som inte anser att det fanns anledning till kritik.

– Vi anser inte att det var något allvarligt alls.

Fakta

Så anmäler du fel i vården:

Om du upplever att någon har drabbats av eller har riskerat att råka ut för en vårdskada, kan du kontakta IVO och lämna ett tips eller anmäla ett klagomål.

Du kan lämna ett tips (även anonymt) till IVO:s upplysningstjänst. Du kan även tipsa via ett webbformulär eller skicka in en anmälan via pappersblankett eller e-tjänsten.

Du kan även ringa upplysningstjänsten och få råd om hur du ska göra om du vill lämna ett tips eller göra en anmälan.