Nu är det fullt upp hos cykelreparatörerna

cykelreparatör
Lennart Nilsson är cykelmekaniker vid Cykelkedjan i Aspudden. Han har nära 40 år i yrket.
När vårsolen tittar fram smäller det till hos cykelreparatörerna.
– Jag gillar att skruva, men det vore bra om fler hade framförhållning, säger Lennart Nilsson vid Cykelkedjan i Aspudden.

Så länge det är regnigt eller kallt glömmer många bort att de äger en cykel. Men plötsligt är våren här och cyklarna åker fram ur förvaringsutrymmena. Och då ska kedjor smörjas, bromsar justeras, växlar lagas och trasiga däck repareras.

Då blir det fullt upp hos cykelhandlarna.

– Om det är soligt väder kan vi få in 40 cyklar på en dag. Regnar det kanske vi inte får in en enda, säger Per Samuelsson, mekaniker vid Cykelkedjan i Aspudden.

Han och kollegan Lennart Nilsson gillar att skruva, men det händer att det blir för mycket av det goda. Häromveckan hade de mottagningsstopp under ett par dygn eftersom det inte fanns plats för fler cyklar i butiken.

– På natten måste vi ställa in alla cyklar som står utomhus under dagarna, stöldrisken är stor. Det är det som sätter gränsen för hur många cyklar vi kan ta emot, säger Per Samuelsson.

Krav på en utbildning för cykelreparatörer

Det bästa vore om fler lämnade in sin cykel tidigare under året, eller när det är dåligt väder. En fördel även för kunden som ju då kan cykla under de vackra vårdagarna i stället för att ha den hos reparatören, framhåller Lennart Nilsson.

– Ett annat problem är att cyklar inte hämtas snabbt nog när vi är klara med dem. De tar plats i onödan. Vissa cykelbutiker lägger på straffavgift för det men det gör inte vi. Vi skräms med att ta ut 20 kronor per extra dygn men gör det inte alltid, säger han.

Boom för elcyklar

Både elcyklar och vanliga cyklar säljs och repareras i butiken/verkstaden. Och 2018 har ett trendbrott skett. Hittills har Cykelkedjan sålt fler elcyklar än vanliga cyklar i år.

– Ökningen är stor. En viktig orsak är förstås elcykelpremien.  Naturvårdsverket betalar 25 procent av kostnaden om man köper en elcykel, men högst 10 000 kronor, berättar Lennart Nilsson.

Också hos Tellus Cykel & Motor, i Midsommarkransen, märker personalen av den trenden.

– Vi säljer definitivt många fler elcyklar nu än förra året, men vi säljer fortfarande fler vanliga cyklar, berättar reparatören Norman.

Precis som sina kolleger i Aspudden skulle Norman önska att fler lämnade in sina trasiga cyklar även när det är kallt och regnigt.

– Så  fort solen kommer fram blir trycket jättehårt. Skriv gärna att det är bra att tänka på sin cykel i förväg!

cykelreparatörer

Lennart Nilsson och  Per Samuelsson trivs i verkstaden. ”Det är roligare att skruva än att cykla”, säger Lennart.  Foto: Märta Lefvert