Funktionshindrad nekas äta på restaurang när han vill

En restaurang i Bromma vill hindra en funktionshindrad man att äta i ordinarie lunchtid – med hänvisning till att det är "störande" och "obehagligt" för andra gäster att han är där.

Nu utreder diskrimineringsombudsmannen (DO) fallet.

Det var i somras som den funktionshindrade mannen besökte lunchrestaurangen i Bromma, där han varit flera gånger tidigare, tillsammans med två av sina assistenter.

När han ätit klart och gått i förväg ut med den ena assisten kom en servitör fram till den andra och meddelade att den funktionshindrade mannen är välkommen in och äta först efter klockan 13.30.

Anledningen uppgavs vara att andra gäster blivit störda och gått.

– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger den personliga assistenten som jobbat med mannen i 6,5 år och redan där och då sa till servitören att ”det här kommer vi att DO-anmäla” – något som han aldrig tidigare varit med och gjort under sina 17 år som personlig assistent åt olika brukare.

– För mig är det solklar diskriminering. Jämför om en människa med en annan hudfärg bara skulle vara välkommen efter ett visst klockslag, säger han.

Den funktionshindrade mannens mamma säger att sonen ofta går på restaurang.

– Visst låter det annorlunda när han pratar, han använder ljud och läten. Men han är vuxen och har rätt att gå och äta var han vill och när han vill, säger hon.

– Han har aldrig blivit bemött på det här sättet förut. Det är hemskt att en del vill rensa bort det som är annorlunda.

Händelsen är nu anmäld till DO som utreder om det rör som diskriminering.

Restaurangägaren säger till Lokaltidningen Mitt i att mannen visst är välkommen på restaurangen.

– Vi frågade om det går bra att han kommer lite senare. Och de tog det på fel sätt. Vi försökte ha en öppen dialog.

Stämmer det att ni bett honom att komma efter 13.30 för att andra gäster störts?

– Ungefär så har vi sagt. Andra gäster går och vissa gäster vänder i dörren. Han låter ju väldigt mycket och det finns gäster som tycker att det är obehagligt. Det har även hänt att gäster har krävt pengarna tillbaka.

Vad tycker ni om de gästernas beteende?

– Vi tycker inte att det är okej, men man är ju rädd om sin affärsverksamhet och vill att de här kunderna ska komma tillbaka, säger restaurangägaren.

Kan du förstå att man kan ta det här ”på fel sätt”?

– Absolut! O, ja! Det kan jag göra. Men ibland kan folk lyssna till det de vill höra och de blir ilskna direkt.

Handläggaren på DO meddelar att ärendet kan ta ytterligare några månader att utreda.