Fylla på färjor blir en fara i trafiken

Polisen fortsätter att ha stora problem med rattonykterhet vid färjorna i Värtahamnen.

– Att stoppa rattfylleriet i Frihamnen och Värtahamnen är högprioriterat, säger Marcus Rostedt, chef vid polisens trafiksektion i city.

Under våren har flera personer dömts i Stockholms tingsrätt sedan de tagits av polisen när de försökt köra rattfulla från färjorna i Frihamnen och Värtahamnen.

För en dryg månad sedan dömdes till exempel två färjeresenärer för grovt rattfylleri sedan de gripits i Frihamnen.

De hade firat väl mycket kvällen innan och hade en hög promillehalt när de tänkte ge sig ut på Östermalms gator.

– Vi är där nere i princip varje dag och tyvärr är det träff på onyktra förare varje gång, säger Marcus Rostedt, chef vid polisens trafiksektion i city.

43 procent av alla som åkte dit för rattfylla i innerstan gjorde det på Östermalm. Och färjetrafiken är den största enskilda förklaringen.

– Att stoppa rattfylleriet i Frihamnen och Värtahamnen är högprioriterat, säger Marcus Rostedt.

Myndigheterna för diskussioner med rederierna i varje utfartshamn i Stockholm. Målet är att få ut information om hur trafiklagarna ser ut i Sverige och om att polisen faktiskt gör kontroller dagligen.

En övervikt av de rattfulla vid färjorna är besökare från andra länder.

– Det är helt enkelt fler utländska medborgare som åker på båtarna, men det kan också finnas en annan alkoholkultur och andra straffvärden för att köra onykter i deras länder, säger Marcus Rostedt.

Att båtdrickandet påverkar trafiksäkerheten råder det inga tvivel om. Men exakt hur många olyckor som sker på grund av fulla förare från färjorna vet inte polisen.

Tidigare har polisen gått efter devisen att få så många som möjligt att blåsa. Men nu jobbar man annorlunda.

– Vi har underlag som berättar om vilka bilar som oftast körs av onyktra till exempel och vi riktar in oss på dessa, berättar Marcus Rostedt.

Tyvärr är det träff på onyktra förare varje gång.Marcus Rostedt polisens trafiksektion