Fyra år av kaos innan bussarna får nytt hem

2018 beräknas bussterminalen stå klar. Innan dess väntar som sämst fyra år av tillfälliga lösningar för alla busspendlare.

I går måndag avgjordes frågan om bussterminalen i Stockholms kommunfullmäktige, efter tidningens pressläggning. Dessförinnan talade dock mycket för att majoriteten skulle få igenom detaljplanen och därmed klubba formen och storleken på bussterminalen som ska sprängas in i Katarinaberget.

Detaljplanen sätter ramarna för hur bussterminalen kan se ut.

– Särskilt annorlunda mot hur skisserna och modellerna ser ut i dag kommer det inte att bli, säger Martin Schröder, planarkitekt.

Farhågorna för den nya terminalen är flera, bland annat har många funderat på var bussarna ska stanna under byggtiden av terminalen och Slussen. Provisoriska lösningar kan bli aktuella i upp till fyra år.

– Det är inte säkert att det blir en ponton, det är en av flera möjliga lösningar. Vi tittar på om en tillfällig terminal bland annat kan ligga på Stadsgårdskajen, och vissa busslinjer kanske kan förlängas till city, säger Martin Schröder.

En annan oro är att det ska bli långt att gå till tunnelbanan från bussarna när terminalen väl är färdig.

– Terminalen ska använda sig av så kallad dynamisk allokering, så att bussarna använder den närmaste lediga hållplatsen. 80 procent av bussarna kommer att stanna närmare än 200 meter från tunnelbanan.

Fakta

Så blir den nya terminalen