Galet filbyte på Skärholmsvägen

När Skärholmsvägen övergår från två filer till en hinner bilisterna inte med. På bara några veckor har flera bilar plöjt rakt över kantstenen och in i skylten vid övergångsstället.

– Det är livsfarligt, varnar Lars Wallin som bor på Lindholmsbacken.

Hjulspåren i den våta leran talar sitt tydliga språk. Flera bilister har missat att Skärholmsvägen smalnar av precis innan infarten till Lindholmsbacken. Den sönderkörda skylten intill övergångsstället visar var deras färd har slutat.

– Det har hänt tre gånger de senaste veckorna. Första två gångerna klippte de stolpen helt, berättar Lars Wallin som bor på Lindholmsbacken.

Trafik Stockholm bekräftar att det har kommit in flera anmälningar om att skylten körts ner.

På den blöta asfalten ligger dessutom delar kvar från ett eller flera sönderkörda fordon. Lars Wallin är starkt kritisk till hur platsen är utformad.

– Alla man pratar med tycker att det är helknasigt. När man kommer från OK-macken är det både uppförsbacke och kurva, vilket gör att det är dålig sikt. Och det har inte funnits några skyltar som varnat för att det blir en fil, säger han.

Dessutom är det välkänt att många kör fortare på Skärholmsvägen än de 50 kilometer i timmen som råder på den aktuella sträckan.

– Det händer att folk kör om på insidan. Man kan ju tänka sig vad som kan hända om någon står på trottoaren och precis ska gå över vägen. Det är livsfarligt, säger Lars Wallin.

Lösningen med bara en fil vid övergångsstället är relativt ny.

Ombyggnaden gjordes i somras, vid Lindholmsbacken men även längre bort i höjd med Lammholmsbacken.

Tanken var att göra övergångsställena säkrare för gångtrafikanter.

– Övergångsställen som löper över flera körfält är farliga för dem som går över. En bil kanske stannar men så kan det komma en i full fart i andra filen. Därför jobbar vi kontinuerligt med att bygga bort den typen av platser, säger Lars-Otto Frick, områdesansvarig på trafikkontoret.

Han håller dock med om att lösningen vid Lindholmsbacken har flera brister.

En kommunikationsmiss på trafikkontoret gjorde att de varningsskyltar som fanns med på ritningen inte sattes upp i verkligheten.

Missen har upptäckts först efter den senaste tidens olyckor.

– Det ska vara skyltat på båda sidor om körbanan. I ena riktningen är det en skylt för lite, och åt andra hållet har de saknats helt. Det är ganska allvarligt, konstaterar Lars-Otto Frick som dock lovar att skyltarna nu ska komma på plats.

Det finns också vitmålade linjer i asfalten som uppmanar bilisterna att byta fil.

Men den varningssträckan är olika lång beroende på från vilket håll man kommer.

På den olycksdrabbade sidan dyker linjerna upp bara tio meter före övergångsstället.

– Om föraren inte har sett någon varningsskylt kan det bli problem att hinna reagera eftersom vägen smalnar av i en högerkurva. Vi ska undersöka om vi kan förlänga spärrmålningen i asfalten, säger Lars-Otto Frick.

Det lär dock ske tidigast i vår eftersom det inte går att måla på asfalten nu. Till dess kan det bli aktuellt med en provisorisk lösning.

Hur kommer det sig att det har blivit så här?

– Ärligt talat vet jag inte. Den konsult vi har använt ska ha kompetensen att utforma den här typen av trafiklösningar.

– Men att folk kör in i skylten är ju mer eller mindre katastrofalt. Nu ska vi se till att det fungerar. Det är jättebra att allmänheten hör av sig och säger till.