Gamla, kalla och trasiga

Bussarna i depån i Okvista. Många av dem har brister, enligt passagerare och chaufförer.
Bussarna i depån i Okvista. Många av dem har brister, enligt passagerare och chaufförer.
I bussens panel är texten fortfarande på danska.
I bussens panel är texten fortfarande på danska.
De brinner, går sönder och får stå på tomgång för att bli varma. Bussarna som bolaget Arriva hämtade från Danmark fungerar dåligt. Planen är att bussarna ska bytas ut men när är oklart.

– Tre gånger den här vintern har jag fått byta buss i Okvista för att den blivit trasig. Eftersom bussen går sällan blir det väldigt långa väntetider. Och då åker jag inte buss varje dag, säger Svein Tryti, före detta kommunpolitiker för Vänsterpartiet som sitter på buss 665 mellan Vallentuna och Kårsta.

Just den här förmiddagen går bussen enligt tidtabellen, trots att dörrarna skakar och det luktar tydligt av avgaser i bussen. Scannern till SL-accesskortet är trasig.

– Igen, suckar en man som kliver på.

Flera passagerare vittnar om problem.

– Jag var med på den bussen som började brinna. Det var obehagligt, berättar en kille.

– En gång när jag åkte la bussens motor bara av. Chauffören fick rulla in till hållplatsen, säger en kvinna.

Passagerare berättar också om dörrar som går upp mitt under färd och är svåra att stänga igen.

– En gång skulle jag lyfta av min shoppingvagn men dörrarna slog igen om den och fastnade. Chauffören fick komma bak och öppna dörrarna för hand.

Bussbolaget Arriva har skött trafiken i Vallentuna i tre år. Då hämtade man ett lager bussar från Danmark av årsmodell 2001 för att få igång trafiken snabbt.

– Det kan tyckas gammalt men bussarna är i bra skick och inom ramen för hur gamla bussar får vara, enligt SL:s regler, säger Thobias Ligneman, presschef för Arriva.

Arriva är en jätteaktör inom kollektivtrafiken i Europa och finns i tolv länder. Det är kutym att man skickar gamla bussar till nya orter i och med att avtal tecknas. De äldsta bussarna är från 1997 och kör nu i Portugal. De går enligt Thobias Ligneman utmärkt.

Bussarna i Vallentuna av modellen Volvo B10 M, 2001, förefaller inte att vara en lika bra årgång.

– Jag har full förståelse för att man reagerar när bussarna är kalla och över dörrar som låter konstigt, säger Thobias Ligneman.

Arriva har en underhållsplan för bussarna. De ska servas var sjätte vecka, lika ofta görs bromsprov. Dessutom besiktigas de årligen.

– Alla våra bussar klarade besiktningen, säger Thobias Ligneman.

Flera chaufförer som Mitt i Vallentunasteget talar med säger dock att det slarvas med underhållet. Enligt chaufförerna är problemet att bussarna är i dåligt grundskick, vilket gör att småreparationer inte räcker. Ofta får de åka in på lagning samma vecka som de kommer tillbaka från verkstaden.

I Jönköping började Arriva köra ungefär samtidigt som i Vallentuna. Där valde man att säga upp kontraktet.

– Standarden på fordonen var inte som vi förväntade oss. det var mycket störningar och kunderna upplevde inte att de kunde lita på att bussarna kom, säger Jan Peter Pettersson, Jönköpings länstrafik.

I Stockholms län växer Arriva. I januari nästa år kommer Arriva att öppna bussdepåer, bland annat i Täby. 225 helt nya bussar kommer att inskaffas. Men var de nya bussarna kommer att köras kan inte Arriva svara på.

Fakta

Miljöproblem

Luftkonditioneringen fungerar inte på de nya bussarna.

Vid kallt väder körs bussarna på tomgång i depån för att få upp värmen.

Tomgångskörningen har anmälts till Vallentuna kommun. Arriva säger att tomgångskörningen upphört. Men vid kallt väder händer det ändå enligt chaufförer och förbipasserade.