Tolv år gammalt cykelhinder på Huddingevägen

Så här ser det ut på bron över Huddingevägen sedan åtminstone 2005.
Så här ser det ut på bron över Huddingevägen sedan åtminstone 2005.
Kan det här vara Huddinges äldsta vägfel? Åtminstone sedan 2005 har det funnits en decimeterhög asfaltkant tvärsöver cykelbanan på bron över Huddingevägen vid centrum. Men varken Trafikverket eller kommunen vill ta ansvar för den.

– Jag tycker att det är ett akut fel som borde åtgärdas direkt.

Det säger Rune Ahlgren i Fullersta som studsade över asfaltskanten med sin racercykel första gången 2005. Eller 2004, han är lite osäker.

Något senare stötte han ihop med två män på bron, den ene från dåvarande Vägverket och den andre från kommunen.

– De stod där och snackade om vem som skulle fixa det, vems ansvar det var.

Sedan tänkte han inte så mycket på det. Han var över 70 och hans barn ville inte att han skulle riskera hälsan på en snabb hoj. Han ställde av racercykeln för gott.

Men i år, vid 85, köpte han en elcykel och är tillbaka på Huddinges cykelbanor. Till sin förvåning upptäckte han att den där kanten på bron är kvar, ännu tolv år senare.

– Så för en månad sedan anmälde jag felet på servicecentret. Men det händer ju ingenting, säger han. De borde ta och fylla ut det där, det kan inte vara någon större match. Det är ju en trafikfara, tänk om någon kör in i kanten och gör sig riktigt illa, säger han.

Vi får tag på Jörgen Skagerdahl, natur- och gatudriftschef i Huddinge, för att fråga hur ett vägfel kan lämnas så länge utan åtgärd.

– Om jag förstår det rätt ligger cykelbanan på Trafikverkets bro. De har ansvaret och det är väl därför det aldrig blivit åtgärdat, svarar han.

Den uppfattningen har inte Trafikverket. Deras presskommunikatör Ulrika Lokrantz svarar att ansvaret är oklart men att kommunen definitivt ansvarar för gångbanan medan Trafikverket sköter körbanan.

Inte alls, hävdar Huddinge kommun.

– Trafikverket ansvarar för tre länsvägar som skär igenom kommunen: Huddingevägen, Södertörnsleden och Glömstavägen. Då finns en princip att om gång- och cykelbanan ligger dikt mot körbanan är de deras ansvar. Är det till exempel en gräsremsa emellan är de kommunens ansvar. Uppe på bron ligger de dikt emot körbanan.

Det håller Trafikverket inte med om.

– Vad jag sett är det kommunen som har driften, säger Anders Johansson som är projektledare för brounderhåll. Men vi kommer ändå att behöva ta vi upp asfalten och kolla tätskiktet. Det börjar bli gammal. Då kan vi åtgärda det inom ett par veckor även om det inte är vårt ansvar, vad vi kan se.

Ni ansvarar ju för länsvägar genom hela landet och de här gränsdragningsfrågorna måste ju dyka upp ständigt. Har ni ingen generell regel att hålla er till?

– Det vet jag inte. Jag har bara jobbat här i ett år.

Han vet inte heller hur det kan komma sig att kanten i asfalten funnits där så länge.

– Vi besiktar broar vart sjätte år. Det kan ju vara så att skadan är inrapporterad men att väghållaren inte uppmärksammat det.

När får tag i Rune Ahlgren är han ute och kör på sin elcykel. Han blir glad att felet äntligen blir åtgärdat.

– Vad härligt att det blir gjort. Men jag fattar inte varför det tog så lång tid. Det måste vara ett enkelt jobb. Ett litet skitjobb faktiskt.