Gatulampa tog tre månader att byta

I tre månader väntade Mikael Hollmark på att kommunen skulle byta den trasiga gatulampan.

Först efter ett mejl till nämndeordföranden blev det fart på arbetet.

I augusti införde Täby kommun en ny mobilapp som skulle göra det enklare att anmäla fel och brister på kommunens mark. Det kan handla om trasiga gatulampor eller nedskräpning till exempel. Informationen skulle nå fram lättare och felen skulle lösas snabbare.

Men Mitt i Täby har tidigare rapporterat om att det inte har fungerat. I januari berättade vi att fel i många fall inte åtgärdades trots att de anmälts flera gånger.

Då sa kommunen att man haft tekniska problem med appen som gjort att vissa anmälningar inte kommit fram. Men när Mikael Hollmark anmälde att en lampa var sönder i mitten av december, såg han till att anmälan kom fram.

– Jag kontaktade entreprenören i januari, och de berättade att de fått anmälan, men inte hunnit dit, säger han.

Då hade det gått en månad sedan han anmälde. Men två månader senare hade de ännu inte hunnit fixa felet. Först i mitten av mars var lampan lagad.

– Jag mejlade flera politiker i kommunen, bland andra Johan Algernon (M), och då dröjde det inte länge innan lampan var bytt, säger Mikael Hollmark.

Anledningen till att det har dröjt är, enligt kommunen, att det kom in ovanligt många anmälningar om just gatubelysning förra året och samtidigt har man haft kabelfel i kommunen som gjort att man har tvingats skjuta upp mindre fel, som trasiga lampor.

– Entreprenören har tagit in extraresurser från årsskiftet för att få bukt med problemet, säger Johanna Leuf, servicekoordinator i Täby kommun.

Men Mikael Hollmark tycker inte att förklaringen duger.

– Jag kan tycka att gatubelysningen ska lösas direkt, inom ett par dagar. Det är en säkerhetsfråga, man ska känna sig trygg och säker när man går på gatorna i Täby. Det borde prioriteras, säger Mikael Hollmark.

Ordföranden i stadsbyggnadsnämnden Johan Algernon, en av politikerna som Mikael Hollmark hört av sig till, beklagar problemen med felanmälningarna.

– Jag vidarebefordrar alla synpunkter till ansvariga tjänstemän. Men man ska absolut inte behöva vända sig till oss politiker för att någonting ska hända, det ska fungera ändå, säger Johan Algernon.