SL gick plus på sommarlovskortet

sommarlovskort kristoffer tamsons
Sommarlovskortet blev en bra affär, men Kristoffer Tamsons (M) håller hårt i pengarna.
76 miljoner plus i biljettintäkter och 40 miljoner plus på sommarlovskortet. För SL har 2018 varit rena biljettbonanzan.

Stockholms Lokaltrafik, SL, går som tåget. Den senaste delårsrapporten visar på en vinst på 700 miljoner kronor för 2018.

En del av det positiva resultatet, 76 miljoner kronor, beror på ökade biljettintäkter. Merparten kan hänföras till att priserna höjdes med 3,3 procent vid årsskiftet. Periodbiljetten (månadskortet) kostar numera 860 kronor.

Men även sommarlovskortet har bidragit. Den statliga satsningen på att låta ungdomar åka gratis i kollektivtrafiken under sommarlovet blev bingo för landstingets trafikförvaltning och SL.

40 miljoner över

Inför en vanlig sommar säljs cirka 50 000 så kallade fritidsbiljetter till ungdomar, och utöver det reskassa och mobilbiljetter till rabatterat pris. Denna försäljning föll nu bort. I stället skickades ett periodkort som gällde hela sommaren ut till 160 000 unga.

Stockholm läns landsting fick 79 miljoner kronor för satsningen. När alla omkostnader var betalda blev det ett överskott på 40 miljoner kronor, enligt delårsrapporten.

Planeras det för någon extra ungdomssatsning för pengarna?

– Det är för tidigt att dra några växlar på det, det är en uppskattning. Och vi har en del underliggande kostnader som också ska täckas, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Att trafikförvaltningen går så pass mycket plus beror enligt honom främst på fler resenärer, och fler som betalar för sig. Samtidigt har vissa kostnader varit lägre än beräknat, som till exempel busstrafiken och pendeltågen.

När året är slut väntas biljettintäkterna ha ökat med totalt 5,8 procent, eller 220 miljoner kronor, jämfört med 2017. Och 2019 höjs priserna igen. En 30-dagars periodbiljett kommer då att kosta 890 kronor.

Är prishöjningarna nödvändiga?

– Ja, för det handlar inte bara om att klara dagen, vi måste ha marginaler. Vi har kostnadsökningar i den befintliga verksamheten i takt med att allt annat i samhället blir dyrare. Och så har vi miljardinvesteringar i främst utbyggd tunnelbana framför oss. Vi måste bygga ut trafiken för att möta ökat resande, säger Tamsons.

Satsning på bussar

Men allt överskott ska inte sparas. Omkring 100 miljoner kronor ska användas för att förbättra trafiken här och nu.

Redan i våras såg trafikförvaltningen att resultatet skulle visa plus. En lista på extra satsningar togs då fram. Bland annat fler busslinjer från Värmdö, Tyresö och Södertörn till Cityterminalen, en tvärförbindelse mellan Norrort och Kista samt mellan Ekerö och Botkyrka via Slagstafärjan.