ANNONS

Giganterna halkar
 efter – på 
Facebook

Hur går det för de Väsbys partier på Facebook?
Hur går det för de Väsbys partier på Facebook?
Miljöpartiet har flest följare men är inte partiet som var aktivast i mars.
Miljöpartiet har flest följare men är inte partiet som var aktivast i mars.
Liberalerna och Vänsterpartiet skriver mest, men Miljöpartiet är störst och Vänstern har mest engagemang. Vi pratar förstås om Väsbypartiernas närvaro på Facebook.
ANNONS

Liberalerna och Vänsterpartiet tar mest plats, men Miljöpartiet har störst antal 
 ”gillare”. Vi pratar förstås om Väsbypartiernas närvaro 
på Facebook.

De lokala partiföreningarna har olika strategier och olika framgång i sociala medier. På Facebook är Miljöpartiet det parti i Väsby med flest gillamarkeringar: 773 stycken.

– Vi har vårt största fokus på Facebook. Det är en jätteviktig del av vårt arbete eftersom det är ett positivt och nära sätt att prata politik, säger Maria Tufvesson (MP) som är ansvarig för sociala media hos Miljöpartiet i Väsby.

Men medan partiet är störst på Facebbook har de inte lokalt konto på Twitter, till skillnad från de flesta andra partier i Väsby.

– Har man ett konto är det viktigt att känna att man orkar sköta det på ett jättebra sätt. Det finns möjlighet att nå en del lokala väljare på Twitter men Facebook har en helt annan dignitet.

Men partiet ligger inte i täten när det kommer till aktivitet på Facebooksidan.


Så stora är partierna på Facebook

Antal ”likes” som partierna i Upplands Väsby har på Facebook respektive mandat i kommunfullmäktige.

ANNONS

Källa: Upplands Väsby kommun och antal gilla-markeringar på respektive partis Facebooksida den 7 april 2017.


Nej, flitigast på sin egen Facebook-sida är i stället Liberalerna och Vänsterpartiet med 16 inlägg var under mars månad.

Genomslaget föll inte jämt ut: Liberalerna fick totalt 20 gillamarkeringar, kommentarer och delningar på sina inlägg medan Vänstern med samlade ihop 135 interaktioner.

Vänstern är det parti som fått flest interaktioner i mars, följt av Centerpartiet som fick 54 interaktioner på inläggen.

– Jag brukar prata med aktiva medlemmar om att lajka våra inlägg. De är lite periodare, så där som man är i sociala media. Ibland lajkar man mycket och i bland krockar det med annat man gör, säger Nike Dahlskog (V) som ansvarar för Vänsterparitets sociala media konton.


Så mycket interaktion för Partierna

Antal inlägg under mars månad på varje partis Facebooksida och hur många kommentarer, delningar och interaktioner de har fått.

Källa: Informationen är hämtad från respektive partis Facebooksida den 7 april 2017.


Att de fått så många interaktioner i mars tror hon delvis beror på att partiledaren Jonas Sjöstedt besökte Väsby, flera inlägg i samband med besöket har fått mycket respons.

För vänstern är Facebook och Twitter de viktigaste kanalerna för information och allra mest spridning brukar de ha på Facebook.

– Jag upplever överlag att det är kanaler som blir viktigare i jämförelse med papperstidningar. Det är också ett sätt att vara friare och själva styra över innehållet, vilket ger en särskild kraft, säger Nike Dahlskog (V).

Så hur går det egentligen får giganterna i sociala media? Är Facebook plattformen där de mindre partierna lyckas höja sina röster och gapa högre än både sossar och moderater?

”Vissa partier har mer nätaktivistisk beteende och vissa frågor har större potential att bli spridda.”

Jonas Andersson Schwarts, Mediesociolog på Södertörns högskola

Sossarna är ett snäpp från toppen: näst största parti med 638 gillamarkeringar, trea i topp vad gäller interaktioner på inlägg och det parti som kommer på fjärde plats med avseende på uppdateringar i mars.

Moderaterna, näst störst i kommunfullmäktige, kommer in först på plats fem med 282 gillamarkeringar. I mars har de postat fem inlägg som totalt fick sju interaktioner, vilket gör att partiet hamnar på undre halvan på listan.

I flera norrortskommuner har Sverigedemokraterna flest följare vilket också var fallet i Väsby fram till att partiet startade en ny sida i början av 2016. Den gamla sidan har fortfarande 786 gillamarkeringar medan den nya har fått ihop 292.

Vad kan man då egentligen utläsa från partiers antal följare och aktivitet i sociala media? Enligt Jonas Andersson Schwarz, forskare på Södertörns högskola som har studerat hur politiker använder Twitter, säger det ingenting om partiers representation i verkligheten.

– Likes visar hur duktig en grupp har varit på att skapa engagemang i sociala media. Det är bara det som det visar. Vissa partier har mer nätaktivistisk beteende och vissa frågor har större potential att bli spridda, säger Jonas Andersson Schwarz.

Fakta

Flest följare på Twitter

Partier:
Vänsterpartiet 269
Centerpartiet 265
Liberalerna 233

Politiker:
Christine Hanefalk (m) 1609
Joakim Kroksson (mp), ersättare i kommunfullmäktige 1298
Maria Fälth (kd) 930