ANNONS

Gigantisk mängd av sprängsten ska bort från Blasieholmen

Trafikförvaltningen testar att frakta stenmassor via båt på Blasieholmen
Trafikförvaltningen testar att frakta stenmassor via båt på Blasieholmen.
När den nya tunnelbanan mot Nacka och Söder byggs kommer 500 000 ton schaktmassor att tas upp på Blasieholmen.
Nu testas om massorna kan fraktas bort via lastfartyg istället för på lastbilar vid Östermalm.
ANNONS

När tunnelbanan ska dras från Kungsträdgården mot Södermalm och Nacka kommer en gammal arbetstunnel på Blasieholmen från utbyggnaden av tunnelbanan på 1970-talet användas för att få upp 500 000 ton sprängsten på platsen.

Arbetstunnel på Blasieholmen.

Här är arbetstunneln från 70-talet som håller på att grävas fram. Foto: Olle Anrell

Under två till tre år ska massorna skickas iväg från Blasieholmen, men frågan är om de ska fraktas via lastbilar eller via fartyg.

Känslig plats

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana testar under oktober hur båtalternativet fungerar när man tar bort schaktmassor från arbetstunneln.

– Alternativ ett har varit lastbil för vi vet hur det fungerar, men vi vet att det här är en känslig plats. Det är mycket som händer i ett Stockholm som växer och vi vill göra vad vi kan för att främja framkomligheten, säger Andreas Burghauser, projektchef på Nya tunnelbanan.

90 lastbilsfärder om dagen

Blir det via stadens vägar kommer 45 lastbilar köra fram och tillbaka varje dag från Blasieholmen varje dag under två till tre år.

Bilarna kommer i så fall att köra via Nybroplan, Strandvägen, Oxenstiernsgatan, Lindarängsvägen, Tegeluddsvägen och sedan in i Norra länken.

– Det är klart att det märks när man bygger tunnelbana och transporterna är en del av det hela. När det gäller Strandvägen är det redan ett par tusen tunga transporter om dagen. Men samtidigt vill vi se hur det här alternativet fungerar för vi vill inte heller bidra med mer trafik, säger Andreas Burghauser.

ANNONS

Ingen favorit

I dagsläget har inte förvaltningen något av de två alternativen som favorit.

– Nej vi vill ha det som helhetsmässigt är bäst. Vi har olika parametrar att följa som tidplan, budget men också miljöfrågor och hur mycket vi får bullra på den här platsen, säger Andreas Burghauser.

Andreas Burghauser

Projektchef Nya tunnelbanan Andreas Burghauser. Foto: Olle Anrell

Först i slutet av nästa år kan de nya spårtunnlarna som tidigast börja borras och sprängas fram under Blasieholmen och Skeppsholmen. Något som kan kännas i fastigheterna under holmarna.

Ersätter skador

Men man ska till exempel spränga mindre salvor för att minimera risken för skador. Förvaltningen besiktigar också skicket på alla fastigheter som ligger inom ett visst avstånd. Men även under och efter arbetet kommer man titta på fastigheter om det blivit skador.

– Blir det några skador som vi har orsakat ersätter vi för det, säger Andreas Burghauser.

Ljud går över vatten

För de som bor Strandvägen ska det troligtvis inte kännas något när det borras och sprängs. Huruvida det låter för mycket när båtarna nu testas återstår att se.

– De har ganska mycket bakgrundsbuller från trafik redan nu. Men det är en av sakerna vi får se på nu, för ljud transporteras rätt bra över vatten, säger Andreas Burghauser.

När byggstarten blir är oklart – i slutet av nästa år skulle man börja spränga vid Blasieholmen, men bygget kan försenas sedan järnvägsplanen nu har överklagats.

Byggstart för blå linje till Nacka skjuts upp – planen överklagad