Giraffkranen kan få en ny hemmahamn

Den kända giraffkranen på Beckholmen ska få leva vidare.

Men det är långt ifrån klart var den ska få ett nytt hem.

Den giraffmönstrade lyftkranen på Beckholmen är en känd del av Stockholms stadsbild.

Men kranen används inte i dag och står på en plats som ska användas för andra verksamheter.

Oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S) har tidigare krävt att kranen ändå ska få finnas kvar, och att den bör flyttas tillbaka till sin ursprungliga plats i Masthamnen på Södermalm.

– Den har ett kulturhistoriskt värde, säger han.

Flera medier har tidigare rapporterat att det stått helt klart att giraffen ska hem till Söder igen, men Stockholms Hamnar AB har en annan åsikt.

I ett tjänsteutlåtande skriver man att det finns många platser som Stockholms Hamnar förfogar över där kranen skulle kunna stå.

En sådan plats skulle kunna vara Masthamnen, men den skulle lika gärna kunna placeras på andra sidan Hammarbykanalen.

Därför menar man att frågan bör utredas vidare.

Utifrån tidigare erfarenheter beräknar man att priset på en flytt och reparationer skulle landa på runt 6,5 miljoner kronor.

En siffra Tomas Rudin ifrågasätter.

– Det är en klumpsumma som man har höftat. Jag pratade med konstnären och han var tveksam till att kranen skulle vara fallfärdig, säger han.

Något som förvånar de ansvariga hos hamnarna.

– Det måste var ett missförstånd, vi har lagt ner ett jättejobb på att undersöka och specificera vad det ska kosta, säger Henrik Cars, vid Stockholms Hamn AB.

Följetongen om var kranen ska placeras ser alltså ut att gå vidare.

För att beslut ska fattas krävs det politisk vilja.

Det säger Tomas Rudin som också menar att Stockholms Hamnar måste tycka att det är roligt att rädda kranen.

– Att få flytta Stockholms enda hamnkran måste man tycka är en kul sak. Och dessutom inse att det är bra för Stockholm om den får stå kvar, säger han.

Men Stockholms Hamnar menar att någon ska betala för kalaset också.

– Det är en häftig grej, men någon ska betala för det också säger Henrik Cars.