Gladiator-utmanaren fixar formen

Armhävningar är bra träning...
Armhävningar är bra träning...
... liksom att sitta i jägarställning...
... liksom att sitta i jägarställning...
... eller träna armarna med dips...
... eller träna armarna med dips...
... och hoppa jämfota är bra träning för rumpan.
... och hoppa jämfota är bra träning för rumpan.
Richard behöver inte komma i form – bara behålla den.
Richard behöver inte komma i form – bara behålla den.
Träning ska va kul, fast här hade vi nog lite för roligt.
Träning ska va kul, fast här hade vi nog lite för roligt.
I vår utmanar Sumpankillen Richard Ternestin de muskelstinna Gladiatorerna i rutan.

Till vardags jobbar han som personlig tränare.

Mitt i:s reportrar körde ett träningspass med utmanaren som bjussade på flera komma i form-tips.

I Sundbyberg finns 14 gym, i Solna över 20. Ändå kan det vara svårt att komma i gång med träningen. Att hitta på ursäkter att inte träna kan vara en sport i sig.

En som är van att kicka igång soffpotatisar från Sundbyberg och Solna och hjälpa ofrälsta att hitta rätt träningsform är Richard Ternestin. Han bor i Sundbyberg, är personlig tränare på gym och tv-aktuell som utmanare i Gladiatorerna.

Som en av 5000 sökande till programmet blev han till slut en av de 32 tuffa utmanare som tar sig an gladiatorer som Pansar, Hero och Delta. Den första deltävlingen gick som på räls, om än med en pajad axel.

– Jag var inte jätteförberedd. Allting gick så fort. Jag fick en vecka på mig från att jag fick veta att jag kommit med till att vi skulle spela in. Då hade jag varit på svensexa i Polen veckan innan.

Hans motståndare hade en helt annan inställning till utmaningen.

– Flera av de andra deltagarna levde verkligen för sin träning. Jag ville ut och ta en bira när vi spelat in, men ingen ville haka på. Det blev en Ramlösa och en påse cashewnötter på rummet, säger han.

Richards syn på träning är att det ska vara kul och inte uppta hela ens liv. Den känslan försöker han förmedla till andra han tränar.

– Gillar man inte att plugga matte så pluggar man inte matte. Hitta något som är roligt för dig, annars kommer du att sluta efter någon månad.

Hur gör man då för att komma igång och komma i form? Hitta en rutin för träningen, tipsar Richard. Jobbar du sent eller ska hämta ungarna på dagis, få träningen avklarad på morgonen.

För alla är kanske inte gym är det optimala. Stämningen kan vara rätt ytlig och tuff och utseendefixeringen gå ibland till överdrift, anser han.

– Man ser ju rätt ofta folk som ligger på en matta och instagrammar sin mage istället för att träna. Det är mycket kläder och yta.

Ett gymkort kan vara dyrt också, och risken är att man köper ett som en bara ligger och kostar pengar, menar han.

Själv springer Richard ofta i Ursvikskogarna och passar på att köra ett pass på utegymmet efteråt.

– Utegym är jättebra, en kvart två gånger i veckan och morgonpromenader kommer att ge resultat.

För de som inte känner sig redo att svettas offentligt på gym, vare sig det är ute eller inne – det finns hopp.

– Alla kan få in motion och träning, även Janne, 50, som hänger på Greens. Ta trapporna istället för rulltrapporna, bär hem tunga matkassar istället för att ta bilen, gå promenader.

– Och om du verkligen hatar att träna, skit i det då och ställ om kosten. Vill man gå ner i vikt handlar bara en mindre del om träning.

Fakta

Semifinal på lördag

Richard Ternestin, 29, från Lilla Alby är en utmanarna i vårens omgång av Gladiatorerna.

Nästa gång han är med i tv är nu på lördag den 16 april i TV4.