Både ilska och glädje över nya miljözonen på Hornsgatan

Miljözon på Hornsgatan, Gabriel Hutfred (i bilen)
Gabriel Hultfred tycker att den nya miljözonen ställer till problem, både för honom som privat bilist och som chaufför för turistbussar.
Mijözon på Hornsgatan, Monika Johansson,
Monika Johansson, med hunden Shiban, tycker att luften på Hornsgatan varit förfärligt och välkomnar i stort den nya miljözonen.
Att införa en ny miljözon på Hornsgatan väcker minst sagt känslor.
Och politiskt går åsikterna isär om förbudet av smutsiga bilar är bättre eller sämre för miljön.

Från den 15 januari 2020 måste bensin- och dieselbilar ha de senaste utsläppsklassificeringarna – euroklass 5 eller 6 – för att få köra på Hornsgatan. Det vill säga att de flesta bilar som är äldre än 11 år förbjuds, vilket Mitt i tidigare berättat om. 

Bilförbud för äldre bilar på Hornsgatan, Gabriel Hutfred (i bilen)

Gabriel Hultfred ifrågasätter förbudet. Foto: Pekka Pääkkö

”Känns hemskt”

Reaktionerna på beslutet har varit blandande, vilket man till exempel kan se i kommentarsfälten på sociala medier.

En som tycker att det är ett dåligt är Söderbon Gabriel Hultfred, som kör bil på Hornsgatan varje dag. Han måste byta ut sin nuvarande bil för att kunna fortsätta köra på Hornsgatan.

– Det känns hemskt att behöva göra det. Inte nog med att det är dubbdäcksförbud, nu är det miljözonen också.

Hornsgatan är den stadsgata med smutsigast luft i Stockholm, sämst i klassen.

Hur tänker du kring det?

– Jag tycker att de kan städa oftare och bättre istället. Ta bort damm och grus. Jag kör turistbuss också, och förbudet kommer att ställa till stora problem när bussarna inte kan köra här längre.

Bilförbud för äldre bilar på Hornsgatan, Monika Johansson,

Monika Johansson tycker miljözonen i det stora hela är bra. Foto: Pekka Pääkkö

Tycker det är bra

Monika Johansson, som bor i närheten, går längs med Hornsgatan med hunden Shiban. Hon tycker att förbudet i stort sett är bra.

– Men det känns inte rättvist mot de som inte har pengar att köpa en hybridbil eller elbil. Men visst känns det bra för närmiljön. Det har ju varit förfärligt med trafiken på Hornsgatan.

Politisk het potatis

Även bland politikerna har förbudet på Hornsgatan varit en het politisk potatis. Oppositionen har kritiserat faktaunderlaget, att koldioxidutsläppen istället kan öka med det nya förbudet. Bland annat genom att antalet bensinbilar kan öka.

– Kruxet i det här fallet att det ingenting tyder på att det blir bra för klimatet. Experterna inte alls eniga om att luftkvalitén kommer få den effekten av förbudet som ansvarigt borgarråd pekar på, sa Emilia Bjuggren (S) i talarstolen när frågan debatterades i fullmäktige.

Är absurt

Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) kallade detta absurt.

– Att dålig luft är skadligt är fakta. Det är fakta att unga, sjuka och gamla tar skada av dålig luft. Så är det, även vid små mängder. De äldsta bilarna släpper ut de mest skadliga ämnena, sa han från talarstolen i debatten och fortsatte:

– Vi har en skyldighet att använda de medel vi har för att skapa en bättre luft. Det här är en åtgärd som kommer öka luftkvalitén.

Fakta

Så ser du om din bil får köra i miljözonen

  • Följ länken och skriv in din bils registreringsnummer.
  • Klicka på Tekniska data och sedan Motor och miljö. Titta under Euroklassning.
  • Har din bil Euroklass 6 så är det fritt fram att köra vidare i hela innerstan.
  • Har bilen Euroklass 5 och går på diesel så kommer den förbjudas på Hornsgatan från juli 2022.
  • Står där inget är din bil förmodligen äldre och har Euroklass 4 eller sämre och förbjuds på Hornsgatan från och med januari 2020.

Miljözon i Stockholm: Så kollar du vilken Euroklass din bil har.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

Miljözon 1: Den enda miljözon som i dag finns i Stockholm. Omfattar tung trafik och skärps år 2021.

Miljözon 2: Ska införas på Hornsgatan. Innebär att bilarna måste ha Euro 5 eller Euro 6-klassning, med andra ord nästan alla bilar som är yngre än 11 år. Från den 1 juli 2022 skärps reglerna för dieselbilar då de måste ha minst Euro 6-klassning.

Miljözon 3: Innebär att enbart elbilar och gasbilar får köra inom miljözonen. I nuläget finns inget förslag på att införa miljözon 3 i Stockholm.