Julia, 11, vill sprida glädje i sociala medier

Julia Hammarbäck
Julia: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad i sociala medier".
Det började som en kul grej att mima till låtar på appen Tik Tok. Nu har påverkan i sociala medier blivit ett extrajobb för 11-åriga Julia från Lidingö.
– Det är roligt att sprida glädje och att vara en förebild, säger hon.

Många bloggare och Youtubers har i uppdrag att prata positivt om ett varumärke eller påverka för en organisation. Att vara en så kallad influencer har blivit ett nytt sätt att göra reklam och dessutom ett nytt yrke eller extraknäck.

– Det är som att vara en förebild för andra och sprida glädje. Det handlar inte bara om att få kläder. Jag vill var en bra människa, säger Julia Izzy, 11 år, från Lidingö.

Halkade in i uppdraget

I morgon lördag har hon sitt första stora uppdrag som influencer för en känd barnbutik i Mall och Scandinavia. Hon har också fått uppdrag från en smyckes- och accessoarkedja samt för insamlingen Världens barn.

Julia Hammarbäck, eller Julia Izzyborn som hon heter på nätet,  halkade in i influencervärlden utan att varken hon eller hennes föräldrar visste vad det handlade om. Det började med att hon lade upp filmklipp, lite på kul, av sig själv på social medierappen Tik Tok, tidigare Musically. På appen lägger man upp klipp där man själv mimar till kända låtar.

Blev igenkänd i Båstad

Följarna på Julias konto blev fler och fler.

– När jag hade 1 000 tyckte jag att det var stort. Nu är jag uppe i 14 000, säger hon.

Det var i somras, när Julia blev igenkänd på ställen som Gröna Lund och under resor till Båstad och Liseberg, som hennes föräldrar började förstå hur stor spridningen var.

– Vi visste ju inget som det här. Men sedan har jag förstått att det finns barn som är enormt stora på Tik Tok och är ute och turnerar större delen av sin tid, säger Ingela Hammarbäck, mamma.


Barn som mår dåligt ber om hjälp

Hon och pappa Roger Thorstensson var till en början lite tveksamma och oroliga för följderna. Ingela tog kontakt med föräldrar till andra stora svenska Tok Tok:are, så kallade musers, och till slut kom familjen fram till en modell som passade dem.

Julia Hammarbäck.

Julia som modell för en klädkedja.

– Vi pratar mycket. Att Julia känner att hon kan lita på oss och att vi stöttar upp är viktigt. Och så litar vi på Julia, säger Ingela.

– Då blir det roligt och positivt, säger Roger.

Både han och Ingela har appen och följer sin dotter. Får Julia kommentarer som hon inte vet hur hon ska hantera stämmer hon av med föräldrarna. Det handlar oftast inte om elaka kommentarer, utan mer om barn som inte mår bra som hör av sig. Då hänvisar Julia till Bris eller vuxna nära det barnet i stället för att ge sig in i samtal.

 Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Julia Hammarbäck

Annars är kommunikation med följarna, eller fansen som de är nu, nyckeln till Julias framgång, tror hon själv. Hon lägger ner mycket tid på att svara på kommentarer.

– Sen är jag alltid mig själv och vill sprida glädje. Jag försöker inte spela cool, säger Julia.

– Julia har en väldig livsglädje och det syns nog i hennes klipp, säger Roger.

Vad är det roligaste med att vara influencer?

– När någon skriver. ”Jag har haft en superjobbig dag. Men när jag såg dig blev jag glad”.

Tjänar du pengar på det här?

– Nej, men jag får till exempel kläder. Men då ska man ha dem på sig, visa dem och följa vissa regler.

Har du tips på hur man ska vara i sociala medier till andra barn?

– Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Spela inte cool, var dig själv. Om någon är elak, blockera den personen. Om du stöter på något konstigt, fråga dina föräldrar, eller någon annan vuxen. Skriv aldrig något om någon annan som du inte skulle kunna säga till den om ni träffades.

Fakta

Vad är en influencer?

En influencer är en slags opinionsbildare som påverkar i sociala medier genom att uttala sig personligt och positivt om olika produkter och varumärken till exempel inom mode och skönhet.

Nyligen har organisationen Influencers of Sweden  bildats. Det är är en intresseorganisation som ska främja medlemmarnas intressen, till exempel se till  ekonomiska rättigheter och stötta dem i rollen som publicister.

Organisationen guidar också i frågor om bland annat marknadsföringslagen. Till exempel är det olagligt att ta emot pengar från ett företag om man pratar gott om företaget eller dess produkter i sociala medier utan att reklammärka inlägget.

 

Fakta

Har gjort 50 mål med laget

Kortfakta:

Julia Hammarbäck är 11 år och bor på Lidingö med mamma Ingela och pappa Roger. På Tik Tok heter hon  @julia_izzy

Intressen: Det absolut största intresset är fotboll. Hon har spelat sedan hon var sex år och drömmer om och jobbar för en karriär som fotbollsproffs. I år har hon gjort 50 mål med sitt lag i IFK Lidingö FK.