Den 12 december 2021 öppnade den nya stationen Arninge. En bytespunkt för hela norrort. Men klagomålen på stationen har varit många. Något som Mitt i tidigare skrivit om.

Ett av problemen har varit den gångbro, som leder resenärerna över E18 till Roslagsbanan. Den har fått mycket kritik av resenärerna. Många säger att det är mycket halt och att problemen förvärras när det regnar eller under vintern.

– Det har troligen varit extra halt nu efter den regniga perioden, säger Jacob Lagercrantz, presschef i Täby.

Skyltarna om halka har suttit upp nästan sedan öppningen av stationen.

Skyltarna om halka har suttit upp nästan sedan öppningen av stationen.

Stefan Källstigen

Man får balansera fram

Det är Täby kommun som ansvarar för den och de själva säger att problemet med halkan funnits sedan öppningen.

– Kommunen har varit medveten om utmaningen med att motverka halka sedan första vintersäsongen efter att bron öppnades upp för allmänheten. Det är via felanmälningar som kommunen har fått kännedom om detta, säger Jacob Lagercrantz.

Flera resenärer har skickat in felanmälningar om bron till SL kundtjänst som Mitt i tagit del av.

"Golvbeläggningen jättehal och resenärer får balansera fram."Skriver en resenär och en annan skriver så här:

"Livsfarligt att gå på gångbron mellan tågstation och "butiksdel". Bara is på hela gångbron, så halt. Samma sak förra året!"

Jacob Lagercrantz, presschef i Täby kommun.

Jacob Lagercrantz, presschef i Täby kommun.

Täby kommun

Kan blir en dyr nota för kommunen

Tidigare har kommunen satt upp skyltar som uppmanar resenärerna halkan. De har även testat att lägga ut mattor och har satt in extra städning berättar Jacob Lagercrantz.

Men det har inte varit tillräckligt effektiv.t

Nu ska en ny metod testas för att göra bron mindre halkig.

– Entreprenören ska prova att applicera någon typ av genomskinlig färg som gör ytan mindre glatt. Förhoppningsvis kan detta göras under nästa vecka, säger han.

De ska först prova om färgen funkar innan beslut fattas. Om den gör det kommer kommunen få stå för notan.

– Det blir en merkostnad. Uppskattningsvis 200 tusen kronor om alternativet med ”färgen” väljs, säger han.

Har blivit förbättringar

Mitt i har tidigare skrivit om problemen på stationen. Det har inte bara varit den halkiga gångbron som fått kritik. Även nedskräpning, hissar och dörrar.

Enligt SL har det blivit bättre vid stationen om man tittar på inkomna synpunkter.

Trafikförvaltningen tillsammans med Transdev Roslagsbanan har vidtagit flera åtgärder för att få bukt med problematiken kring nedskräpning och andra utmaningar på plattform och i väntrum vid Arninge station.

SL menar att de har problem med att folk använder stationen som vämestuga samt att vissa tar med sig kundvagnar från centrum. Trots det har klagomålen minskat menar de, kanske på grund av ökat vaktbevakning.

SL menar att de har problem med att folk använder stationen som vämestuga samt att vissa tar med sig kundvagnar från centrum. Trots det har klagomålen minskat menar de, kanske på grund av ökat vaktbevakning.

Stefan Källstigen

Fler vakter på stationen

Bland annat med fler ordningsvakter, väktare. Man har även utökat städning- och saneringen på stationen och gör idag tätare rondering för att snabbare upptäcka fel och brister.

Ett problem är att folk sover på stationen och använder den som värmestuga.

– Tyvärr används hissar ibland som toalett, där man urinerar på både på golv, väggar och manöverknappar. Vi har också problem med vandalisering. Detta är något som påverkar miljön såväl som funktioner i hissarna, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen.

Han berättar även att folk kör in kundvagnar in i stationen från centrum.

– Där har vi inlett dialog med butikerna för att komma till rätta med de problem som det medför.