Glasväggar skulle rädda liv

Genom att glasa in perrongerna i tunnelbanan skulle olyckstillbud som det i Skärmarbrink kunna undvikas.

Enligt SL hamnar omkring 15–20 personer på spåret varje år. En del hoppar framför t-banetågen för att begå självmord, andra trillar ner av en olyckshändelse.

I flera andra städer, bland annat i Tokyo, Paris och Köpenhamn, har man vid en del stationer byggt plattformsväggar av glas. En glasvägg skiljer då perrongen från spåren, och när ett tåg kommer öppnas dörrarna i väggen automatiskt.

– Det är en prioriterad fråga, men det handlar i så fall om en stor investering. Att vi har många utomhusstationer i Stockholm gör frågan mer komplicerad, säger SL:s säkerhetsdirektör Lars Ericsson.

Från tunnelbaneförarnas fackförening Seko har man efterlyst inglasade perronger i flera år.

– Det är ett ständigt krav från vår sida gentemot SL. Men hittills har de inte varit villiga att betala vad det kostar, säger Olle Persson, sektionsordförande för röd linje.