Glesare turer när t-bana renoveras

Emma Johannisson är på besök i Stockholm och skulle ta tunnelbanan från Skärmarbrink in mot stan. I stället klev hon på tåget mot Farsta Strand. ”Men jag upptäckte ganska snabbt att jag åkte åt fel håll och klev av”, säger hon. Nu finns större informationstavlor uppsatta på perrongen.
Emma Johannisson är på besök i Stockholm och skulle ta tunnelbanan från Skärmarbrink in mot stan. I stället klev hon på tåget mot Farsta Strand. ”Men jag upptäckte ganska snabbt att jag åkte åt fel håll och klev av”, säger hon. Nu finns större informationstavlor uppsatta på perrongen.
Under sommaren renoveras Kärrtorps och Skärmarbrinks t-banestationer. För resenärerna på Skarpnäckslinjen innebär det längre väntetider, byten och trånga perronger.

Under några veckor ska SL sätta in extrabussar.

I stället för de vanliga tunnel­banetågen mot Skarpnäck trafikeras sträckan vid Skärmarbrinks ena perrong av en spårgående grävskopa. Sakta och med precision lyfts ett så kallat plattforms­element i betong på plats. Plattformselementen utgör de yttersta delarna på perrongerna närmast spåren.

– Det handlar om rent underhållsarbete som görs. Betongen slits med åren och måste bytas ut. Det är inget som resenärerna kommer att märka någon större skillnad av när det är klart, säger Karin Crawford, presstalesman på SL.

En skillnad mot tidigare är dock att den nya typen av plattforms-element som nu monteras har ett skyddsutrymme undertill, om någon av en olyckshändelse skulle hamna på spåret.

Sedan förra måndagen har Skarpnäckslinjen delats upp i två delar för att renoveringarna ska gå att genomföra. Oavsett i vilken riktning man åker krävs ett byte vid Gullmarsplan, eftersom tågen kör på enkelspår.

– Trafiken är klart glesare. I stället för att köra var tionde minut som är det normala på sommaren, så kör tågen var tjugonde minut, säger Karin Crawford.

Under de sista fyra veckorna av renoveringarna, från den 16 juli till den 12 augusti, kommer plattformselementen i början och slutet av perrongen i Kärrtorp att bytas ut. Det innebär att bara korta tåg kommer att kunna trafikera sträckan Skarpnäck-Gullmarsplan. Det i kombination med den glesare trafiken gör att det blir extra trångt. Under den perioden ska SL sätta in förstärkningsbussar.

Flera personer som Lokaltidningen Mitt i har talat med upplevde problem under förra veckan, med långa väntetider och ryckiga färder när tågen växlar spår.

– Det kan vara lite knöligt i början att köra med enkelspår. Det är inte helt ovanligt att det blir en del inkörningsstörningar i början, men det brukar rätta till sig, säger Karin Crawford på SL.

Karin Crawford hoppas att resenärerna ska ha förståelse för att renoveringarna måste göras. Genom att förlägga dem till sommaren hoppas SL att så få som möjligt ska påverkas.

– Ett tips är att använda reseplaneraren på webben eller i mobilen för att få aktuell information om både avgångar och eventuella störningar, säger hon.

Fakta

Hur påverkas du av renoveringarna i t-banan?

Eva Ekblad, 64, Enskede:

”Jag tycker att informationen har varit bra från SL, det har bara varit att anpassa sig efter den. Det har suttit stora plakat här länge om förändringarna.”
Vincent Johansson, 25, Kärrtorp:

”Det har varit flera stora förseningar som sabbat en hel del för mig. Det är skittråkigt. De borde ha gjort som med linje 19 och stängt av allt på en gång.”
Sara Hedberg, 36, Kärrtorp:

”Det är längre väntetider, det är det. Men om man har kraft i benen så kan man promenera till Sandsborg i stället. Avstånden här är kortare än man tror.”
Fotios Tsekas, 32, Kärrtorp:

”Det är väldigt struligt. Det bara byggs och byggs och man ser aldrig någon skillnad. Det är samma sak i vägtrafiken, på Nynäsvägen till exempel.”