Glömstaskolans ”skolgårdslärare” prisad

Gustav Sundh tar emot priset av lärarförbundets ordförande Johanna Jarra Åstrand.
Gustav Sundh tar emot priset av lärarförbundets ordförande Johanna Jarra Åstrand.
Glömstaskolans förstelärare och fritidspedagog Gustav Sundh prisades i dag för sitt arbete med att inkludera alla på skolgården.

Klockan halv ett i dag blev det officiellt. Glömstaskolans förstelärare och fritidspedagog Gustav Sundh tilldelas utmärkelsen årets lärare i fritidshem – ett nationellt pris som delas ut av Lärarförbundet.

– Det känns oerhört stor och hedrande, och kul för Huddinge kommun och Glömstaskolan också, säger Gustav Sundh, som själv bor i Snättringe.

Han kallar sig själv för skolgårdslärare och tillbringar större delen av skoldagarna utomhus med barnen från förskoleklass upp till sjuan. På skolgården ordnar han lekar, aktiviteter och miljöer som ger barnen möjlighet att mötas mellan åldrarna.

– Det är utvecklande möten både för de yngre och för de äldre. Jag jobbar också mycket normmedvetet och försöker få alla elever oavsett kön att prova på olika aktiviteter och våga utmana sig själva att pröva på hela skolgården. Jag utgår också alltid från barnens individuella intressen och behov, säger Gustav Sundh.

I Lärarförbundets motivering står bland annat:

Gustav har ett starkt engagemang för det fritidspedagogiska lärandet – med rasten, utevistelsen och skolgården som sina främsta arenor.

”Gustav har ett starkt engagemang för det fritidspedagogiska lärandet – med rasten, utevistelsen och skolgården som sina främsta arenor. Han analyserar elevgruppens behov och utmanar genom att testa olika material, redskap och att ständigt förändra lärmiljöer. Genom att arbeta med blandade årskurser skapar han förutsättningar för ett lärande mellan åldrarna som skapar tillit och samarbete.”

Gustav fick reda på att han tilldelats priset redan för någon vecka sedan och tycker att det har varit svårt att hålla det hemligt.

Hur firar du?

– Jag har redan firat litegrann med familjen och druckit lite champagne. Det har varit en konstig känsla att gå runt och vara glad i hemlighet. Nu kan jag vara glad med mina kollegor också, men jag vet inte riktigt hur jag ska fira. Jag kanske går ut och äter en god middag ikväll, säger Gustav Sundh.

Fakta

Motiveringen i sin helhet:

Gustav har ett starkt engagemang för det fritidspedagogiska lärandet – med rasten, utevistelsen och skolgården som sina främsta arenor. Han analyserar elevgruppens behov och utmanar genom att testa olika material, redskap och att ständigt förändra lärmiljöer. Genom att arbeta med blandade årskurser skapar han förutsättningar för ett lärande mellan åldrarna som skapar tillit och samarbete.

I sitt samarbete betonar Gustav att alla i arbetslaget ska känna sig delaktiga. Han vill bygga en kultur där man diskuterar skeenden och lärandet, och gemensamt försöker sätta ord på den tysta kunskapen. Han strävar efter en verklig samverkan där fritidshemmets profession är ledande och inte bara följer.

Gustav driver på för att utveckla det fritidspedagogiska lärandet både lokalt på skolan och nationellt via sociala medier. Med förankring i läroplanen har han tillsammans med kollegorna formulerat lokala målsättningar. Som medforskande pedagoger prövar de olika arbetssätt som observeras, analyseras och dokumenteras i ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Som föreläsare och inspiratör har Gustav samtidigt lyft fritidspedagogikens betydelse i det publika rummet och stimulerat till professionella diskussioner och en statushöjning för fritidshemmen.

Källa: Lärarförbundet