Nu gör SL om, och rätt, i Åkersberga

Tågspåret i Åkersberga som sjönk höjs här
Tomas Lindecrantz, är projektledare för stationsarbetet: – Vi håller tidplanen.
Förra veckan upptäckte SL att den nylagda rälsen vid Åkersberga station sjunkit för att marken var mjukare än man trott. Nu har man rivit upp rälsen och gör om markarbetet under stationsområdet.
– Det går bra. Vi håller fortfarande tidsplanen, säger Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen/SL.

– Det är aldrig roligt. Men om man är van att arbeta med projekt så vet man att det alltid dyker upp stora och små saker som måste lösas, säger Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen/SL.

Förra veckan kunde Mitt i berätta att arbetet vid Åkersberga station råkat ut för ett missöde. Marken under spårområdet vid stationen hade påverkats av alla tunga maskiner som arbetat på platsen så att den nylagda rälsen sedan sjönk något. Förra torsdagen beslutade man därför att riva upp all räls vid stationen – en sträcka på 230 meter – och göra om markarbetet.

Tågspåret i Åkersberga som sjönk höjs här

Totalt arbetar 150-200 personer med bygget av stationen. Det ljusblå är decimetertjocka cellplastskivor som täckts med plast.

Tomas Lindecrantz berättar att man arbetat hela den gångna helgen med att gräva upp marken ungefär lika djupt som första gången, men att man den här gången lagt ut ett lager cellplastskivor. På det ska man sedan gjuta en betongplatta, med start i dag fredag (16/11).

– Vi gjuter hälften på fredag (läs: 16/11) och resten på söndag. På måndag startar arbetet med att bygga upp järnvägsanläggningen igen.

Tågspåret i Åkersberga som sjönk höjs här

Sträckan som görs om är 230 meter lång och sju meter bred.

Enligt Tomas Lindecrantz kommer man hinna färdigt med arbetet så att tågen kan börja rulla igen som planerat, 9 december.

– Det finns marginal i projektet, både i tid och pengar. Det går bra. Vi håller fortfarande tidplanen.