Så ska du träna på utegymmet

Utegym vid Sätrabadet i Stockholm.
Mitt i:s reporter får hjälp med gymmandet av instruktören Sofia Drewsen.
Under maj månad finns instruktörer på plats på utegymmen i Västerort. Mitt i:s reporter kände att han hade suttit på soffan för länge och ville ge en mer hälsosam livsstil ett försök. Träningsproffset Sofia Drewsen delade med sig av sina bästa tips.
Fakta

Sofias utegymstips till nybörjare

  • ”Det första steget är att bara komma ut och starta kroppen. Börja med att promenera och känn att du verkligen har bestämt dig. En fördel med utegymmen är att det ofta finns naturområden runt omkring, då kan det vara skönt att bara komma igång och få lite frisk luft och energi.”
  • ”Börja med de stora muskelgrupperna. Ofta när du jobbar med stora muskelgrupper, exempelvis genom marklyft, så får du många fler muskler på köpet.”
  • ”Passa dig för att börja för tungt för snabbt. Om du börjar belasta kroppen alldeles för snabbt när den inte är redo kan det ofta bli skador som följd. Kör istället flera repetitioner och två till tre set – istället för att börja maxa lyften. Starta fint med grundstyrka och bygg sen upp ju mer du känner att du fixar det.”
  • ”De vanligaste misstagen folk gör är att hållningen inte sitter där den ska, att du drar med fel belastning, att det kryper runt i ryggraden, att axlarna hamnar fel, knäna inte står rätt – såna saker. Mycket där lederna sitter, där är det känsligt.”
  • ”Glöm inte att stretcha.”

Tillhör du skaran som alltid ska börja träna imorgon? En sån som gärna väljer att lyfta fjärrkontrollen innan du lyfter en hantel och har ditt sexpack i kylen – inte på magen?

Det är lugnt, du är inte ensam.

Mitt i:s reporter sällar sig själv till kategorin ”soffpotatis”, och över ett år har passerat sedan en fot sattes på ett svettklibbigt gymgolv.

Men det är aldrig för sent att börja, och just nu erbjuder Stockholms stad en ordentlig spark i baken: gratis vägledning av erfarna träningsinstruktörer.

Då finns det inte längre några ursäkter – klart vi ska testa.

Rodd, axelpress och rygglyft

Sofia Drewsen jobbar vanligtvis på Skärholmens sim- och träningshall och har många års erfarenhet av professionell träning.

Efter en snabb genomgång av hur maskinerna fungerar drar hon igång dagens pass.

Det tränas liggande rodd, sittande axelpress och rygglyft.

Rena grekiskan för den som är vilse i träningsdjungeln, men det är just därför Sofia är på plats – för att instruera hur du ska använda maskinerna och få ut maximalt av träningen.

Och kanske viktigast av allt: inte skada dig.

– De vanligaste misstagen folk gör är att hållningen inte sitter där den ska, att du drar med fel belastning, att det kryper runt i ryggraden, att axlarna hamnar fel, knäna inte står rätt – såna saker. Mycket där lederna sitter, där är det känsligt, säger hon.

Mitt i:s reporter testar utegymmet. Här får han hjälp av Sofia Drewsen. Foto: Anna Z Ek

Finns ingen genväg

Det tar inte många ”reps” innan Mitt i:s reporter börjar drömma sig bort till chipspåsar och soffkuddar, men samtidigt hägrar drömmen om att kunna visa upp en Vin Diesel-kropp på stranden i sommar.

Men någon genväg dit tycks inte finnas. Enligt Sofia går det inte att stressa fram resultat.

– Starta med en gång i veckan, sen ökar du till två gånger, då borde du iallafall känna dig lite piggare och fräschare efter sommaren, säger hon.

Det räcker inte heller med att enbart träna – vill du se förändring, och att det ska gå snabbt, är det både kost och träning som spelar in.

Ett misstag många nybörjare gör är just att stressa och gå på de tunga vikterna direkt. Det är inget Sofia rekommenderar, och ofta är risken stor att det resulterar i skador istället för muskler.

– Starta fint med grundstyrka och bygg sen upp ju mer du känner att du fixar det, säger hon.

Jakten på superkroppen sitter nog också mycket i huvudet: ens självbild hänger ihop med ens mående – vill du se bra ut måste du också må bra.

Den viktigaste frågan att ställa sig själv är enligt Sofia vad man egentligen strävar efter – om inte för stunden så för framtiden.

– Känner du dig bekväm där du är just nu, eller finns det ett bättre du?, säger hon.

Att komma igång med träningen kan vara svårt – Sofia gav sina bästa tips. Foto: Anna Z Ek

”Många äldre är nyfikna”

Utegymmen ploppar upp som svampar runt om i Stockholm – i dagsläget finns det drygt 50 stycken – och populariteten tyder på att trenden inte är på väg att dö ut än på ett tag.

Frågar du Sofia så tror hon att tillgängligheten har gjort fler taggade på att ta tag i träningen – även folk som vanligtvis inte besöker gymmet.

– Man ser ofta många äldre som springer förbi och är nyfikna men kanske inte riktigt vågar ta tag i det. Det är där vi kommer in – för att visa hur övningarna fungerar och att de inte behöver vara rädda, säger hon.

En annan som har tagit sig till dagens instruktionspass är Robert Johansson. Det är inte första gången han besöker ett utegym, men han vill bli bättre på att använda maskinerna – och bli sporrad.

– Jag är här för att få inspiration, säger han.

45 minuter senare lämnar Mitt i:s reporter utegymmet lite starkare, lite tröttare och lite svettigare – men framförallt lite mer taggad på att träna igen.

Ett sista visdomsord från Sofia:

– Glöm inte att stretcha.

Fakta

Utegym i Västerort

Grimsta utegym

Kanaanbadets utegym

Nälsta utegym

Källa: Stockholm stad