Götgatan grävs upp – under tre år

Gatan ska grävas upp för att komma åt att täta tubens tak.
Gatan ska grävas upp för att komma åt att täta tubens tak.
Tunnelbanans tak läcker in vatten. Därför måste Götgatan grävas upp. Stora störningar i trafiken väntas.
Politikerna förväntas klubba beslutet i höst.

Förslaget är att grävmaskiner ska sätta tänderna i södra Götgatan, från Ringvägen till Folkungagatan. Anledningen är att komma åt att täta tunnelbanans tak som läcker in vatten.

Projektet är ett samarbete mellan SL och Stockholms stad. Tjänstemännen sitter just nu och gör underlaget för hur arbetet ska gå till.

Fokus ligger på att störa så lite som möjligt och göra arbetet så snabbt som möjligt.

– Men såklart kommer det bli störningar, säger Henrik Söderström, trafikplanerare i Stockholms stad.

Begränsad framkomlighet

Projektet förväntas ta tre år och delas in i mindre etapper. Men hur bilar, bussar, cyklar och gående ska ta sig fram är ännu inte spikat.

– Framkomligheten kommer att begränsas, men exakt hur det kommer bli vet vi inte i dagsläget, säger Henrik Söderström.

Störst påverkan blir det troligen på sträckan mellan Folkungagatan och Åsögatan. Där är gatan smalare, den uppgrävda delen blir i stort sett lika bred som bilarnas körfält.

Antagligen får man räkna med att hela gatan kommer stängas av för biltrafik under arbetet på den etappen. Men gående ska kunna ta sig fram.

Nya cykelbanor byggdes på Götgatan 2016. Foto: Mostphotos

Götgatan byggdes om för några år sedan med nya cykelbanor i bilarnas körfält. Samtidigt som man nu gräver upp gatan passar man på att bredda trottoarerna, ut till där de gamla cykelbanorna gick.

– Målet är en trevlig och fin stadsgata, säger Henrik Söderström.

Träd tas bort – men återplanteras

Träden som i dag finns på norra Götgatan tas bort och ersätts med nya träd.

– Träden som finns där i dag mår inte bra, de har omoderna trädgropar. Därför planterar vi istället friska träd i nya lägen, säger Henrik Söderström.

Senare i år ska politikerna få tjänstemännens förslag för att sedan klubba beslutet. Spaden spås sättas i jorden först 2020, och arbetet planeras pågå i sex olika etapper under tre års tid.

Prislappen är just inte satt. Enligt SL ska tunnelbanetrafiken inte påverkas under byggtiden.