Grannar instängda när hissen stod still i två veckor

Hiss strular på Mjölnerbacken 52. stod still i två veckor. Yasi och Ebrahim Khakbaz
"Det är en mardröm när hissen inte fungerar", säger Ebrahim och Yasi Khakbaz.
Hissen på Mjölnerbacken 52 står still titt som tätt menar hyresgästerna. Senast i två veckor i sträck.
En drygt 80-årig man fick under den tiden avboka flera läkarbesök då han inte kom ut, och Yasi Khakbaz tvingades lämna treårige sonen ensam i lägenheten för att kunna släpa barnvagnen upp för trapporna.

En drygt 80-årig man har bott i sin lägenhet på Mjölnerbacken 52 i snart fem år. Under den tiden har hissen i huset börjat strejka allt mer, berättar han.

I dag behöver han antingen sin el-permobil eller rullator för att kunna ta sig ut.

Det är en glad överraskning varje gång den fungerar

80-årig granne

– En dag när jag var ute så kunde jag inte komma in, det är helt omöjligt för mig att gå i trapporna. Så jag fick ringa släktingar och bo över natt hos dem, berättar han.

Hiss strular på Mjölnerbacken 52. stod still i två veckor. Yasi och Ebrahim Khakbaz

Den äldre grannen fick avboka flera läkarbesök då han inte tar sig ut när hissen står still. Foto: Maria Lilja

I två veckor, mellan 29 mars och 11 april, stod hissen helt still och mannen blev då fast i sin lägenhet.

– Jag fick avboka flera läkarbesök. Senast igår när hissen stod still på nytt. Det är en glad överraskning varje gång den fungerar, berättar han när Mitt i träffar honom den 24 april.

Hiss har stått still på Mjölnerbacken i Sundbyberg i tre veckor

Ett trasigt styrkort och två förstörda dörrar gjorde att hissen stod still i två veckor. Foto: Privata bilder.

Fick barnvagnen stulen

Förr året stod hissen på Mjölnerbacken 52 still åtta gånger berättar Ebrahim Khakbaz. Och även i år har tekniker varit ute i huset för att laga hissen flera gånger, berättar han.

Han bor med sin fru Yasi och sina två barn, 2,5 år och 8 månader gamla, på våning tre. När hissen stått still har Yasi, som är föräldraledig, först tvingats gå upp med barnen till lägenheten för att sedan rusa ner och släpa upp vagnen.

Det är en mardröm när hissen inte fungerar.

Yasi Khakbaz

– Det är en mardröm när hissen inte fungerar. Förra söndagen var det dessutom någon som han stjäla vagnen under de fem minuter som jag var uppe med barnen, berättar Yasi.

Hiss strular på Mjölnerbacken 52. stod still i två veckor. Yasi och Ebrahim Khakbaz

Det är besvärligt för alla när hissen inte fungerar. Främst för barnfamiljer och äldre menar Ebrahim och Yasi Khakbaz, här med sonen Frank åtta månader. Foto: Maria Lilja

En granne på våning tre berättar att hon behöver pausa flera gånger på vägen upp från källaren:

Jag våga inte åka med hissen längre.

Granne på tredje våningen

– Jag har svår astma men bär nu tvätten ner i tvättstugan, jag våga inte åka med hissen längre. Och man får ju tänka på att inte handla för mycket för att orka bära upp allt.

Trippelfel orsakade stopp

Ebrahim Khakbaz berättar att mobiltäckningen inte fungerar i hissen och när Mitt i provåker fungerar heller inte nödsignalen.

Ebrahim och flera andra grannar berättar att de felanmält hissen till Förvaltaren flera gånger. De har även skickat in ett gemensamt brev till kommunen och hyresnämnden – men än så länge utan gehör.

– De har bytt ut hissarna i nästan alla andra portar här på gården. Till mig har Kone sagt att hissen är så gammal att det inte finns reservdelar, utan att de behöver beställa dem varje gång hissen går sönder, säger Ebrahim.

Hiss strular på Mjölnerbacken 52. stod still i två veckor. Yasi och Ebrahim Khakbaz

Mobiltäckningen fungerar inte i hissen menar flera grannar. När Mitt i provåker fungerar inte heller nödsignalen. Foto: Maria Lilja

Det som orsakade de två veckornas stopp var ett trippelfel enligt Anders Sundqvist, pressansvarig på Förvaltaren.

– Dels var det ett styrkort som felade, vilket var  tvunget att beställas. Efter det var det någon som förstörde en hissdörr – vilken gick att laga. Men så förstörde någon ytterligare en dörr, vilken var tvungen att bytas ut. Det är beklagligt att det tog så lång tid, normalt ska fel vara avhjälpta under dagen eller absolut inom 24 timmar, säger han.

För just den här hissen finns ingen plan för dagen

Anders Sundqvist, Förvaltaren

Förvaltaren byter 20-30 hissar om året berättar Anders Sundqvist. Just nu finns dock ingen plan på att byta ut just hissen på Mjölnerbacken 52.

– Vi får rekommendationer av Kone på vilka hissar som bör bytas, för just den här hissen finns ingen plan för dagen, säger han.

Hiss strular på Mjölnerbacken 52. stod still i två veckor. Yasi och Ebrahim Khakbaz

Just nu finns ingen plan på när hissen kan bytas ut, enligt Förvaltaren. Foto: Maria Lilja.