Grannar kan få flytta när tunnel sprängs

Mattias Ridbäck arbetar med omledning av avlopp inför tunnelarbetet. Här, mellan Johannelunds tunnelbana och Vinsta industriområde, ska en av de två tunnelmynningarna byggas.
Mattias Ridbäck arbetar med omledning av avlopp inför tunnelarbetet. Här, mellan Johannelunds tunnelbana och Vinsta industriområde, ska en av de två tunnelmynningarna byggas.
Norr om Skattegårdsvägen har arbetet med att gräva ut en arbetstunnel för schaktmassor inletts.
Norr om Skattegårdsvägen har arbetet med att gräva ut en arbetstunnel för schaktmassor inletts.
Nyligen stängdes den gamla gångvägen mellan Johannelunds tunnelbana och Vinsta industriområde av - så här ser den nya ut.
Nyligen stängdes den gamla gångvägen mellan Johannelunds tunnelbana och Vinsta industriområde av - så här ser den nya ut.
Så här ska trafikplats Vinsta vid Johannelunds tunnelbana se ut.
Så här ska trafikplats Vinsta vid Johannelunds tunnelbana se ut.
Bullret i och med förbifarten och den kommande tunnelmynningen i Vinsta är redan i gång.

Och det är bara början. Bullret fortsätter i höst ner i tunneln - som påverkar bostäderna i sin framfart.

Hundratals fastigheter är i riskzonen för att få sprickor och flera hushåll kommer att erbjudas ersättningsbostäder av Trafikverket. De som berörs har ännu inte fått veta något.

Förra året startade förarbetet inför den nya trafikplatsen som ska byggas i Vinsta. Två tunnelmynningar från och till förbifart Stockholm ska byggas här, en strax norr om Bergslagsplan och en i korsningen Bergslagsvägen-Skattegårdsvägen.

Just nu märks arbetet av längs Lövstavägen, där vägen förstärks genom pelare.

– Vi borrar där och det skapar buller. Här riskerar vi att gå över vissa bullervärden och därför har vi erbjudit de som bor i 30 närliggande lägenheter möjlighet till tillfällig vistelse, men vi klarar kraven på buller inomhus och tror därför att alla väljer att bo kvar, säger Patrik Hamberg, delprojektledare för Johannelundstunneln.

Två filer är avstängda på sträckan. I sommar kommer trafiken flyttas över och de andra två filerna stängas av och samma arbete ska göras där.

Vid den kommande tunnelmynningen vid Johannelunds tunnelbana har förarbetet pågått sedan förra sommaren.

– Sprängningsarbetet ovan jord kommer att hålla på hösten ut och sedan kommer vi att borra in oss i den nya tunneln, säger Patrik Hamberg.

Just nu pågår besiktningar av byggnaderna som ligger över den kommande tunneln, ner mot Hässelby gård och norrut mot Kälvesta. Totalt ska hundratals fastigheter besiktigas i Hässelby-Vällingby.

– Vi har besiktigat ett 20-tal fastigheter för att kunna bedöma om vibrationer från sprängningarna kan orsaka någon skada.

Det handlar i så fall om att byggnaderna kan få sprickor. Det kan också vara så att utgrävningen orsakar grundvattensänkningar, vilket kan bidra till sättningar.

Sprängningarna ska regleras så att de inte överstiger vibrationerna som husen klarar av.

– Entreprenören måste också följa det här och styra sina sprängningar så att man håller sig inom riktlinjerna. Om man mäter upp ett övertramp vid någon fastighet så gör man en särskild besiktning och entreprenören får se över hur de styr sina salvor.

Efter arbetet ska fastigheterna besiktigas igen för att se om några skador uppstått. I så fall kan fastighetsägaren få ersättning från Trafikverket eller entreprenören.

Men det är inte bara vibrationerna som kan störa de som bor i husen ovanför den nya tunneln. Även bullret, eller stomljudet som det kallas under jord, kan orsaka störningar för invånarna.

– Då är det inte sprängningarna som stör mest utan det ihållande borrljudet. Men om man riskerar att komma upp i nivåer över gränsvärdena så vi skyldiga att erbjuda tillfällig vistelse. Det kan vara verksamheter och bostäder som villor, radhus och flerfamiljshus i Hässelby gård, Vinsta och Kälvesta, säger Patrik Hamberg.

Totalt gäller det 3 000 bostäder för hela förbifarten, majoriteten på norra sidan.

I kväll, den 31 maj, anordnar Trafikverket ett informationsmöte om Vinsta trafikplats i Hässelby gård. Och intresset är stort. Mötet blev snabbt fullt och nu planerar myndigheten ett extra möte.

Trafikverket har ännu inte informerat alla fastigheter ligger i riskzonen.

Kommer man kunna få svar på om ens bostad ska besiktigas eller om man blir erbjuden tillfälligt boende på mötena?

– Vi kommer absolut kunna svara på vilka bostäder som planeras att besiktigas, och kan vi inte svara direkt så noterar vi adressen och återkommer. När det gäller stomljud och tillfällig vistelse kommer vi endast kunna ge preliminära bedömningar, säger Patrik Hamberg.