Grannar störs av bussarnas buller

Tomas Rydgren bor i korsningen Frödingsvägen-Rålambsvägen och störs så gott som dagligen av bullrande bussar på tomgång. Han är en av flera grannar som reagerat på bussbullret.
Tomas Rydgren bor i korsningen Frödingsvägen-Rålambsvägen och störs så gott som dagligen av bullrande bussar på tomgång. Han är en av flera grannar som reagerat på bussbullret.
Det bullrar från bussar på tomgång vid 62:ans ändhållplats i Fredhäll.

Fem gånger i timmen vänder Keolis bussar vid korsningen Rålambs­vägen-Frödingsvägen.

– Det skallrar i rutorna, säger Tomas Rydgren, som bor i hörnhuset.

De bullrar, går på tomgång, går sönder och ställs in. Omdömet om bussarna på 62:ans linje i Fredhäll är långt ifrån bra.

Flera grannar som lokaltidningen Mitt i har pratat med berättar om störande tomgångskörning och slitna bussar.

– Jag har bott i den här korsningen i sju år och bussarna går på väldigt hög tomgång, betydligt längre än en minut. Speciellt när det är kallt ute. Chaufförerna parkerar på Rålambsvägen och kör på tomgång innan de kör vidare till busshållplatsen vid Frödings­vägen, säger Tomas Rydgren.

Han har även noterat att många av bussarna på linjen är i dåligt skick, något han menar har blivit värre de senaste fem åren.

– Det är två eller tre bussar som är i bra skick. Det verkar vara dålig service, ibland har bakluckan ­varit sönder, på vissa bussar är tank­locket borta. Bussarna blir sämre och sämre, minst två gånger har bussar hämtats med en jätte­stor bärgningsbil.

Även andra personer som bor i området har reagerat på bussarnas buller. Björn Jarnet bor på Frödingsgatan 8 med fönster mot gården som vetter mot Rålambsvägen, där bussarna stannar. Också han har reagerat på tomgångskörningen.

– Jag har ringt och klagat, men det enda svaret jag fått är att bussarna måste tomgångsköra för att ladda batteriet. Jag bor på tredje våningen och det här stör så gott som varje dag. Bussarna är värre än flygplanen, säger han.

Totalt gör 62:an 75 stopp om dagen vid ändhållplatsen.

Bussarna som trafikerar linjen körs av företaget Keolis och hämtas från Hornsbergsdepån.

Många av bussarna är gamla och vid årsskiftet borde, enligt SL:s interna regler för hur länge fordon får användas, bussarna tas ur trafik – men Keolis har fått dispens. Anledningen är att trafiken ska upphandlas nästa år.

– Fram till den upphandlingen kör vi med de här bussarna som egentligen borde ha tagits ur bruk, säger Anders Fredmark, ett av skyddsombuden för bussförarna på Hornsbergdepån.

I Stockholm är reglerna tydliga för tomgångskörning: max en minut, oavsett fordon.

Något Anders Fredmark är tydlig med att påpeka gäller även för busschaufförer, oavsett vilket drivmedel bussen körs på.

– När det kommer till tomgångskörning har vi samma regler som en vanlig bilist att hålla oss till. Men sedan är det väl så att många förare har på tomgång för att bussen inte skulle starta annars, eller för att hålla värmen på vintern, ­säger han.

När Lokaltidningen Mitt i frågar busschaufförer på ändhållplatsen menar alla att de stänger av bussarna vid längre stopp – men att det säkert förekommer chaufförer som inte följer reglerna.

– Det finns ju rötägg i varje bransch, säger en busschaufför som vill vara anonym.

– Bussarna är ju gamla och låter en del, så jag kan förstå om de stör, säger en annan.

Johan Nordfjäll, pressekreterare på Keolis, menar att företaget har tydlig och regelbunden information till sina förare kring tomgångskörning, men att tunga fordon i vissa fall är undantagna.

– Vi har samma regler, men ­bussarna har luftburna broms­system och måste ibland gå på tomgång för att hålla lufttrycket uppe. Då räknas det inte som tomgångskörning, säger han och tycker att boende som störs ska kontakta SL – direkt.

– Man ska komma in med kundsynpunkter till SL, med tid, plats och gärna bussnummer så följer vi upp. Om vi då kan få den informationen kan vi diskutera med den aktuella föraren.

Fakta

En minuts tomgång

Tomgång är tillåten max en minut enligt Stockholms stads lokala hälsoskyddsföreskrifter.

Förbudet omfattar alla fordon med förbränningsmotor, oavsett drivmedel.

Fordon vars utrustning inte fungerar då motorn är avstängd omfattas inte. Det gäller till exempel sopbilar.

Källa: Stockholms stad