Region Stockholm ska borra fram en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, men först behöver man spränga fram arbetstunnlar till Fridhemsplan.
Dessa tunnlar ska börja vid en etableringsyta som stängslas in.
På Kungsholmen är etableringsytan tänkt att ligga vid rondellen på Lindhagensplan eller i den gröna slänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.
– Vi fick en fullständig chock, det handlar om ofattbara störningar, säger Marianne Hühne Von Seth som bor vid Norr Mälarstrand.
Hon och maken Johan von Seth sitter vid frukostbordet i sin funkislägenhet med stora fönster mot Rålambshovsparken.
Precis utanför huset kan de få en 7 700 kvadratmeter stor byggarbetsplats.
Ytan kan behövas i upp till nio år, mest buller beräknas det bli under de 3-4 första åren. Det handlar om sprängningar och tunga transporter till och från arbetsplatsen.
– Det här är en av Stockholms oaser med besökare från hela staden. Parken blir en död plats under de här åren och jag har väldigt svårt att se någon sitta på en picknick när de spränger för tunnelbanan 25 meter bort.
Kommer inte kunna bo här
Förutom att Rålambshovsparken kan påverkas är de också oroliga för att sprängningarna riskerar att skada deras grönklassade fastighet och andra hus på Kungsholmen. Men även för att skyddsvärda träd och grönska försvinner i slänten.
– Folk säger att vi kan ju flytta, men det här är vårt hem och vi har tänkt att de skulle bära ut oss. Blir detta verklighet går det inte att bo här.
Arkitekten och stadsplaneraren Måns Tham bor också på Norr Mälarstrand. Han pekar på att träden och slänten ramar in Rålambshovsparken och är en del av dess landskapsrum.
– Parken är en del av Holger Blom och Erik Glemmes världsberömda stråk och hela idén är den öppna platsen som är omgiven av träd. Tar man bort träd som vuxit i 80 år tar det 80 år innan de är tillbaka Det är en oersättlig förlust.
Måns Tham med sonen Oskar. "Man kan inte vara i parken och ha det härligt med en blå vägg av bodar istället för björkar och om det hela tiden kör lastbilar med stenblock fram och tillbaka", säger Måns.
Privat bild
Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö, bedömer att risken för hus som skadas är liten och understryker att de anpassar arbetet efter omgivningen.
– Vii säkerställer att det finns bra underlag före och efter jobbet så att vi kan ta ansvar för om något ändå skulle hända.
Vald med omsorg
Blir det en arbetsyta i slänten kommer träd att behöva fällas. Regionen lovar att återställa så mycket som möjligt genom att till exempel återplantera nya träd.
– Det blir en föryngring, men de åligger oss att återställa så nära ursprungsskick som möjligt.
Johan Brantmark menar att platsen är vald med omsorg så att den inte ligger på samma sida som parken. Det skulle även finnas stängsel och plakat runt arbetena.
– Vår målsättning är att inte störa folklivet i parken. Bullervillkor är en del av de krav som ställs på oss och dessa kommer vi att följa. Jag förstår att det finns oro, men vi har höga ambitioner och regelverk att följa som gör att störningar inte brukar uppfattas som så stora.