Tre år har gått sedan Mitt i senast skrev om den tunga trafiken som väljer att köra längs med Skyttens väg i Kungsängen för att snabbare ta sig fram till Kasmo industriområde från närliggande E18.

Enligt kommunens lokala trafikföreskrifter är det förbjudet för tung trafik att ta vägen genom det lugna villaområdet. Tung trafik är ett samlande namn som inkluderar fordon som är tyngre än en personbil. Hit brukar man räkna lastbil och buss. För att räkna som tung trafik måste ett fordon vara tyngre än 3,5 ton.

Redan 2021 fanns farthinder längs med sträckan samt målade 30-kilometersmärken i vägbanan.

Ewa Tuneback och Jörgen Franzén har bott i sin villa sedan 1997. Från soffan på uteplatsen försöker Ewa fotografera lastbilarna som kör gatan trots att det är förbjudet. Sedan ringer hon företagen och ber deras chaufförer att välja en annan väg.

Ewa Tuneback och Jörgen Franzén har bott i sin villa sedan 1997. Från soffan på uteplatsen försöker Ewa fotografera lastbilarna som kör gatan trots att det är förbjudet. Sedan ringer hon företagen och ber deras chaufförer att välja en annan väg.

Malin Lövkvist

Enkät genomfördes

Upplands-Bro kommun är nämligen väl medveten om situationen och skickade under 2021 också ut en enkät till de boende som berörde alternativ på lösning: En bom för att hålla tunga fordon borta, stänga av delar av gatan, och även ett "nollalternativ", det vill säga att lämna situationen oförändrad.

Men det var då och nu är nu. Problemen är alltjämt konstanta när Mitt i besöker området i augusti 2024. Något svar på enkäten har heller inte kommit grannarna till kännedom. Så frågan är vad som har hänt?

Numera sitter även skyltar uppe som visar att tung trafik inte får ta vägen genom området.

Från trafikplats Kungsängen till Kasmo Industriområde på Västra Rydsvägen föreslår Google Maps att man ska köra Skyttens väg. Enligt kommunens egna trafikföreskrifter är sträckan förbjuden att köra för tung trafik.

Från trafikplats Kungsängen till Kasmo Industriområde på Västra Rydsvägen föreslår Google Maps att man ska köra Skyttens väg. Enligt kommunens egna trafikföreskrifter är sträckan förbjuden att köra för tung trafik.

Google Maps

Springer fram med kameran

Ewa Tuneback och Jörgen Franzén har bott i sin villa sedan 1997. Ewa har outtröttligt jobbat för en lösning på frågan, men än så länge utan framgång. 2021 var hon glad åt enkätens tillkomst:

– Vi har under flera år skickat mejl, bilder och ringt kommunen men inget har hänt så vi är glada åt detta och hoppas att det ger resultat så vi får ett lugnt villaområde och slipper bo vid en genomfartsled. Trafiken blev värre när man byggde idrottsplatsen, sa Ewa Tuneback då.

Något svar på enkäten har Ewa inte sett sedan 2021.

Tre år har gått och Ewa Tuneback visar oss nu till Jörgens och hennes uteplats. Under årets varmare månader så är det här morgonkaffet brukar intas med god utsikt mot närliggande gatan.

– Jag sitter här, och så hör jag det mullra, då försöker jag hinna ta en bild, men det är inte alltid jag hinner det, berättar Ewa.

Kontaktar företagen direkt

Ewa förklarar att hon har bytt strategi. Nu mera kontaktar hon företagen vars bilar som styr genom området direkt – om hon hinner notera vilka dessa rör sig om. De flesta är trevliga och lovar att snacka med chaufförerna i fråga.

– Då vi talat med polisen så är deras uppfattning att kommunen får fixa till skyltningen så att man på det sättet kan leda trafiken dit man önskar, säger Jörgen Franzén.

Ewa och Jörgen beskriver att de flesta som tidigare engagerade sig i grannskapet inte riktigt orkar hålla på mer frågan mer, men de menar att flera berörs och tycker det är fortsatt jobbigt.

Hur kommer det sig att du engagerar dig i detta?

– Jag håller på med allting, jag är väldigt engagerad. Jag plockar skräp när jag går, och tipsar kommunen, "här är skräpet". Det är min natur på något sätt. Jag vill att det ska vara rättvist, säger Ewa Tuneback.

Flera skyltar som meddelar att lastbilar ej får köra genom området finns uppsatta av kommunen, dessa respekteras dock inte.

Flera skyltar som meddelar att lastbilar ej får köra genom området finns uppsatta av kommunen, dessa respekteras dock inte.

Malin Lövkvist

Barnen i fokus

Själva kärnan i hennes engagemang stavas barnen. Området befolkas nämligen av mycket barn och Ewa förklarar att hon drivs av anledningen att helt enkelt undvika en tragisk trafikolycka. Än så länge har lyckligtvis ingenting sådant inträffat.

– Det skulle också kunna vara så att Google maps visar att det här är den snabbaste vägen att ta. Och är det så, då vet jag att man kan ändra det, vilket jag också tipsat kommunen om. Det gjorde vi nämligen tillsammans med en förening där vi bodde tidigare, säger Ewa Tuneback.

Vid en kontroll på karttjänsten Google maps visar det sig att den snabbaste vägen från trafikplats Kungsängen till Kasmo industriområde mycket riktigt är via Skyttens väg.

Så svarar Upplands-Bro kommun på problemen med lastbilarna.

Kommunen ska kontakta nätjätten

Upplands-Bro kommun menar att man gjort vad man har kunnat vad gäller trafiksituationen längs med Skyttens väg. Från polisens håll är beskedet att sträckan inte är prioriterad.

Fartgupp finns på plats. Skyltar som förbjuder tung trafik att passera genom området och så även att 30 kilometer i timmen gäller finns målat på vägbanan.

– Att kolla av hastighetsöverträdelser och liknande ligger på polisen, det har inte vi någon möjlighet att göra. Vi kan fixa fysiska hindren, tydliggöra skyltar och liknande, vilket vi har gjort, säger Maja Taaler Larsson, tillförordnad samhällsbyggnadschef.

Kontakt med Google

Hon förklarar att kommunen kontinuerligt anmäler fel till Google maps i händelse av att man upptäcker sådant som inte stämmer. Enligt samhällsbyggnadschefen är det sannolikt att så kommer ske även i fallet Skyttens väg.

– Den informationen jag har fått är att vi har ingen genväg in till Google, vi har samma väg som alla personer i samhället. Sen finns det inte heller några garantier att de ändrar i Google maps. För de brukar mer titta på hur fordon ska köra, inte på vilken typ av fordon, när de lägger sina rutter.

En av alla lastbilar som passerar förbi Ewa och Jörgens tomt. Arkivbild.

En av alla lastbilar som passerar förbi Ewa och Jörgens tomt. Arkivbild.

Ewa Tuneback

Enkäten hittad

Gällande mysteriet om den försvunna enkäten så berättar Maja Taaler Larsson att hon i diariet hittat mer information om denna. 1 400 hushåll fick chans att svara och ta ställning till de tre alternativen.

– Totalt fick vi in 216 svar i pappersform och digitalt. I oktober 2021 presenterades svaren för tekniska nämnden. En majoriteten av enkätsvaren föredrog att ingen åtgärd görs i dagsläget, det vill säga att flest valde nollalternativet.

Vad det gäller tung trafik och eventuell fortkörning så är det alltid en polisär fråga. Men Maja Taaler Larsson förklarar att kommunen kontinuerligt ser över trafiksituationen i hela Upplands-Bro och tar allt eftersom ställning till eventuella åtgärder där det kan behövas.

Polisen: "Prioritetsfråga"

Magnus Nilsson är kommunpolis i Upplands-Bro. Han känner till situationen vid Skyttens väg och förklarar att myndigheten kontinuerligt genomför trafikkontroller. 

Men som i så många andra sammanhang krävs även att polisen prioriterar var dessa trafikkontroller i så fall äger rum i syfte att de ska få maximal effekt.

I dagsläget är inte Skyttens väg en sträcka som polisen har möjlighet att prioritera. Men det betyder inte att man aldrig kommer genomföra kontroller där.

– Så som skyltningen ser ut där så får tung trafik köra genom området men inte svänga in vid Kasmo industriområde. Det här gör att skulle vi ha en kontroll i området måste vi ha personal som står på flera platser och sedan stoppar en eventuell förare först då denne kommer ut ur området och har varit vid industriområdet, säger Magnus Nilsson.

Vi har ingen genväg in till Google, vi har samma väg som alla personer i samhället.

Maja Taaler Larsson, tf samhällsbyggnadschef.

Maja Taaler Larsson, tf samhällsbyggnadschef.

Pressbild

Kommunen: ”Har ingen genväg till Google”

Ska kontakta nätjätten ✔ Menar att de gjort vad de kunnat

Lastbilar kör Skyttens väg till Kasmo

Trafiksituationen på Skyttens väg i Kungsängen är inte vad den borde vara. Bilar som kör för fort och lastbilar som använder gatan olovligen. Kommunen har försökt komma tillrätta med det hela utan framgång – nu låter man de boende tycka till.

I en enkät som skickats ut till boende och andra berörda, som Mitt i tagit del av, så beskriver kommunen själva problemet.

Olagligt höga hastigheter

Det handlar om att man vid olika tillfällen ”uppmätt olagligt höga hastigheter längs Skyttens väg”. Kommunen uppger även att man mottagit klagomål som rör att tung trafik använder vägsträckan, vilket är förbjudet enligt lokala trafikföreskrifter. Den tunga trafiken använder Skyttens väg i syfte att ta sig från närliggande E18 och till Kasmo industriområde.

 Upplands-Bro kommun har på olika sätt försökt komma tillrätta med situationen, dels genom att installera tre farthinder längs gatan.

 Ett av dessa är precis nygjort och fungerar som ett upphöjt övergångsställe i närheten av förskolan. Samtidigt har man även målat 30 kilometer i timmen-symboler på vägbanan.

Fotografier som visar tung trafik har skickats till kommunen som i sin tur skickat dessa vidare till polisen utan något resultat eller återkoppling. Upplands-Bros näringslivsavdelning har även fört dialog med aktörer i industriområdet kring problemet, även detta utan något resultat.

– Vi har under flera år skickat mejl, bilder och ringt kommunen men inget har hänt så vi är glada åt detta och hoppas att det ger resultat så vi får ett lugnt villaområde och slipper bo vid en genomfartsled. Trafiken blev värre när man byggde idrottsplatsen, säger Ewa Tuneback som är en av flera berörda grannar.

Enkätens alternativ

I den enkät som de boende nu ska ta ställning finns tre alternativ: en hög bom som hindrar den tunga trafiken att ta vägen för att nå industriområdet.

 Ett annat alternativ är att vägen stängs av helt, här skriver kommunen: ”Värt att tänka på med detta förslag är dock att det riskerar att påverka mängden trafik på anslutande vägar.” Det tredje alternativet rör ett så kallat ”nollalternativ”. Det innebär att man lämnar situationen utan åtgärd från kommunen.

Vi är glada åt detta och hoppas att det ger resultat

Enkätens alternativ

”En hög bom” – Bommen sitter på en höjd på ca. 2,5 meter, och stoppar då bara fordon som är högre än detta medan vanliga personbilar passerar obehindrat som tidigare.

”Avstängning av vägen” – Det här innebär att man stänger den östa änden av Skyttens väg och därmed hindrar all motortrafik att ta sig in i området från det hållet.

”Nollalternativet” – Det tredje och sista alternativet är ett så kallat nollalternativ och innebär att inga nya åtgärder planeras eller genomförs på Skyttens väg.

Källa: Upplands-Bro kommun/ Samhällsbyggnadskontoret