ANNONS

Grannbanans död ger Väsby nya crossförare

Järva MK-åkare i Väsby: Grim Jakobsson, Sebastian Sundman, Oliver Andersson, Melker Kimby.
Järva MK-åkare i Väsby: Grim Jakobsson, Sebastian Sundman, Oliver Andersson, Melker Kimby.
Motocrossförarna i Upplands Väsby motorklubb har ökat rejält i antal sedan årsskiftet. Efter nedläggningen av Barkarby motorstadion flyr Järva MK:s åkare hit. Men Väsbys ordförande hade hellre haft kvar grannbanan.
ANNONS

Järva motorklubb kämpade i flera år att få vara kvar på Barkarby motorstadion i Hansta naturreservat. Men regeringen beslutade 2013 att klubben skulle lämna senast den 31 december 2017.

Att flera rödlistade insekter trivs bättre på motorbanan än på många andra hålla i Mälardalen verkar inte få Stockholms stad att ändra sig. Motorbanan ska göras om till en entré till naturreservatet.

Liten bastardsvärmare zygaena_viciae_02

Liten bastardsvärmare är en av de rödlistade arterna som påträffats på Barkarby motorstadion. Foto: Harald Süpfle/Wikimedia commons.

25 nya åkare

Järva MK har därför ett samarbetsavtal med Upplands Väsby MK och flera åkare har bytt Barkarby motorstadion mot Vikbanan. Upplands Väsby MK har sedan nyår fått omkring 25 nya medlemmar och ett tiotal åkare som fortsätter att köra för Järva MK. Därmed har Väsby nu över 100 aktiva åkare.

Men klubbens ordförande Ronny Böhlin jublar inte.

– Det är tragiskt att Barkarby motorstadion försvinner. Den var ett bra komplement till vår bana. Det gynnar ju oss men jag hade hellre sett att banan låg kvar där borta, säger han.

ANNONS

Grim Jakobsson, 13 år från Järva MK. tränar på Vikbanan i Upplands Väsby.

Grim Jacobsson, 13, från Järva MK. har färre tränarledda pass på Vikbanan i Upplands Väsby.

Dubbel restid till träningarna

Restiden till träningarna har mer än fördubblats för Järva MK-åkarna Jennie Jakobsson, sambon Jesper Karlsson och barnen Grim, 13, Vile, 10, och Tuve, 8, från Östermalm. Från omkring 20 minuter till Barkarby motorstadion till 45 minuter till Vikbanan.

Flera barn i Järva MK har tvingats sluta att vara med på organiserade motocrossträningar.

– För en del blev det för långt att åka för att hinna i tid till träningen. Man hinner inte hem från jobbet, hämta barnen och motorcykeln och åka i rusningstrafik, säger Jennie Jakobsson.

Jennie Jakobsson och hennes son Grim, 13 år från Järva MK

Restiden till träningarna har fördubblats för Järva MK-åkarna Jennie Jakobsson och sonen Grim, 13. Foto: Stefan Källstigen.

Parken ligger vid en motorväg

Grim Jakobsson är också besviken. I Väsby har han fått växla ner från tränarledda pass varje vecka till varannan vecka.

– Jag tycker inte att det är särskilt bra. Mindre träning för mig och alla andra som körde där.

Han har svårt att förstå att Stockholms stad vill anlägga en park där Barkarby motorstadion ligger.

– Jag tror inte att så många kommer gå till den parken eftersom den ligger bredvid en jättestor motorväg. I stället blir det längre för mig och många andra att åka till träningen och färre träningstillfällen.

Järva MK åkare tränar på Upplands Väsby motorklubb

Omkring 25 Järva MK-åkare har gått över från Järva MK till Upplands Väsby motorklubb. Foto: Stefan Källstigen.

”Svårt att hitta bättre plats”

Jennie Jakobsson och hennes familj är numera medlemmar i Upplands Väsby MK. Men de har också kvar medlemskapen i Järva MK. De hoppas trots allt att Barkarby motorstadion ska öppna igen.

– Den ligger vid en fyrfilig motorväg och stör inte någon. Det är svårt att hitta en bättre plats för en motorbana, säger Jennie Jakobsson.