Granngräl om parkering

Emma Collin snurrar på p-skivan. Att behöva flytta bilen varannan timme eller snurra på p-skivan tycker hon är orimligt.
Emma Collin snurrar på p-skivan. Att behöva flytta bilen varannan timme eller snurra på p-skivan tycker hon är orimligt.
Många struntar i böterna och slänger dem helt enkelt på marken.
Många struntar i böterna och slänger dem helt enkelt på marken.
Efter parkeringskaos infördes p-avgifter i bostadsområdet Västergården.

Protesterna lät inte vänta på sig. Saboterade p-automater och gömda bilar är bara några av ingredienserna i grälet mellan styrelse och bil­ägare.

När man går nära en av de tre parkeringsautomaterna som finns i området Västergården i Vallentuna hörs ett tickande ljud. Mynt­inkastet har sprejats igen, först med gult byggskum och ovanpå det ett grått hårt klister. Kontokort går inte att dra.

Så har det varit av och till sedan i somras då samfällighetsföreningens styrelse införde parkeringsavgifter i området.

– Det är upprepade sabotage, någon av automaterna har varit trasig varje vecka, säger Mathias Wahlund, suppleant i styrelsen.

Han tror inte att det rör sig om pojkstreck, utan att männsikor som är kritiska till avgifterna ligger bakom.

Oenigheten om parkeringsavgifterna i området kulminerade när parkeringsbolaget Q-park, som samfälligheten anlitar införde kollektiv bestraffning på grund av sabotagen.

När automaterna var trasiga infördes regeln att parkering var gratis men att p-skivan måste snurras varannan timme. Annars blev det böter.

– Vi har fått böter på 750 kronor på en vecka, bara för att vi prioriterat att vara inne med våra barn och sova på nätterna, säger Re­becca Bäcklin som bor i området.

Hon startade i förra veckan en namninsamling på nätet mot- parkeringsavgifterna. Både hon och väninnan Emma Collin är kritiska till styrelsens arbete med frågan.

– Jag betalar gärna men vi måste ha en omröstning om hur, säger Rebecca Bäcklin.

Ingen av dem gillar sabotagen. Men de skrattar till när de ser hur flera grannar kämpar med näbbar och klor för att slippa betala parkeringsavgift eller böter.

– Folk gömmer bilarna bakom förråd och på gräsmattor så att kontrollbilarna inte ska se dem, det är nästan så att man garvar när man ser det, säger Rebecca Bäckius.

De visar också tomter där hus-ägarna anlagt egna parkeringsplatser.

Mathias Wahlund och Carina Bårman i samfällighetens styrelse ger en annan bild.

Bakgrunden till avgifterna var problem med överfulla parkeringsplatser. Skrotbilar och släp gjorde situationen ohållbar. I samma veva förbjöds parkering på den stora vägen utanför av säkerhetsskäl.

– Vi byggde tolv nya platser för cirka 450 000 kronor. Men problemet kvarstod och vi insåg att vi måste styra upp det här, säger Mathias Wahlund.

Med Q-park skulle 60 procent av avgifterna – 20 kronor per dygn för boende och 10 kronor i timmen för besökare – gå tillbaka till föreningen och finansiera de nya parkeringsplatserna. Kanske skulle de även kunna räcka för att rusta upp lekplatsen.

– Jag tycker att det är småaktigt med sabotagen, säger han.

I förra veckan upphävdes regeln om snurrning nattetid efter de livliga protesterna.

– Jag har påbörjat en diskussion med dem om annan bevakning, säger Carina Bårman.

Men Mathias Wahlund tror inte att sabotagen kommer att försvinna förrän automaterna tas bort.

– Tyvärr är det nog så i vårt område säger han.

Helst skulle han vilja ha in skriftliga motioner med förslag och inte arga besök, sabotage och upprörda samtal på nätet.

Göran Söderqvist, tekniker i Vallentuna kommun säger att det blir allt vanligare att samfällig­heter tar betalt för parkering. Folk har allt fler bilar medan de flesta områden är tänkta för hushåll med en eller två bilar.

– Det går inte att köpa en bil och sedan tro att man ska kunna ställa den på gatan, säger han.