Grantomta Montessoriskola satsar på läsning

Skärmbild från lässpelet.
Skärmbild från lässpelet.
På Grantomta Montessoriskola satsar man på läsning.
Nu startas ett pilotprojekt på skolan för att undersöka om ett innovativt digitalt lässpel kan hjälpa de yngre barnen att knäcka läskoden och väcka intresset för läsning.

På Grantomta Montessoriskola går det 190 elever på skolan och 100 barn på förskolan. Genom flera olika läsfrämjande insatser arbetar skolan aktivt med att stimulera intresset för läsning hos eleverna i alla barngrupper från årskurs F-5. Även på förskolan introducers läsning genom lek och utforskande av bokstäver, bokstavsljud och ord.

– Det finns flera anledningar till att vi satsar så mycket på läsningen. De viktigaste är att läsning och framförallt lustläsning är en social hävstång och nyckeln till vidare kunskap. För oss handlar det om att vi vill ge våra elever förutsättningar att kunna påverka sin framtid, säger Titti Janewret, rektor på Grantomta Montessoriskola i ett pressmeddelande.

Pilotprojekt i förskolan

För att få igång läsningen tidigt testar skolan nu ett digitalt lässpel, Poio, i ett pilotprojekt som dels kommer att introduceras för förskolebarn i åldern 5-6 år, men även som komplement till undervisningen i åk F-3 och som en fristående aktivitet inom fritidsverksamheten.

Tror på läsverktyget

– Vi arbetar redan idag aktivt med läsning på skolan både genom högläsning och egen läsning. Men vi ser också behovet av att komplettera den traditionella undervisningen och bredda möjligheten att på ett lustfyllt sätt närma sig läsningen, både i och utanför klassrummet. Och här tror vi att ett innovativt läsverktyg som Poio fyller en viktig funktion, säger Maria Björsell, speciallärare på Grantomta Montessoriskola och läromedelsförfattare.

Lässpelet Poio är ett pedagogiskt verktyg som lanserades i Norge 2017 och finns sedan juni i år även på den svenska marknaden.