Gratis elcykel ska ändra pendlares vanor

Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Ola Söderblom på väg hem från jobbet vid Nytorget till Kälvesta – en resa på 50 minuter.
Under 30 dagar testar tio stockholmare att pendla med elcykel i utmaningen Sthlm Eltramp.
En av deltagarna är Ola Söderblom som bor i Kälvesta och pendlar till och från Nytorget varje dag.

Just nu genomför Stockholms stad projektet Sthlm Eltramp, där tio stockholmare som i vanliga fall pendlar med bil utmanas att ta sig till och från jobbet med elcykel i 30 dagar.

Ola Söderblom från Kälvesta är en av deltagarna. Han var skeptisk till elcykel förut, men har nu ändrat uppfattning.

– När man sitter i en bilkö börjar man ifrågasätta det när man i stället kan susa förbi med något som är betydligt skonsammare för miljön, säger Ola Söderblom.

Tjänar tid

Ett av kraven i Sthlm Eltramp är att cykla minst två mil om dagen. Ola Söderblom snittar sex mil om dagen, och har hittills under projektperioden cyklat 60 mil. Han pendlar varje arbetsdag till och från Nytorget på Södermalm, en resa på 50 minuter.

Elcyklandet har bidragit till att han oftare låter bilen stå när han ska ta sig någonstans.

– Det slentrianmässiga bilkörandet har minskat, säger Ola Söderblom.

Även om ett miljötänk till viss del motiverar honom är hans största drivkraft att tjäna tid.

– Mina två krav var att det får inte ta längre tid än att åka kollektivt, för då kan jag lika gärna ta tunnelbanan, och jag får inte bli svettig eftersom det inte finns någon dusch på min arbetsplats, säger Ola Söderblom.

Båda kraven har uppfyllts och på frågan om han kommer att fortsätta elcykla till och från jobbet även efter Sthlm Eltramp svarar han:

– Ja, det kommer jag definitivt att göra.

Vill motivera stockholmare

Sthlm Eltramp är en del i Stockholms stads kampanj Klimatsmarta stockholmare som sträcker sig fram till 2020.

– Vårt uppdrag är att kommunicera stadens klimatarbete och att motivera stockholmare att göra fler klimatsmarta val i sin vardag, säger Sara Nilsson projektledare för Klimatsmarta stockholmare.

300 stockholmare anmälde sig till Sthlm Eltramp, där sedan tio valdes ut. Deltagarna får under perioden låna en elcykel av Stockholms stad, som de sedan kan köpa till ett reducerat pris.

Sara Nilsson berättar att de i vintras hade en liknande kampanj, Sthlm Vintertramp, där deltagarna prövade på vintercykling under tre månader.

– 75 procent av dem som deltog i Sthlm Vintertramp uppgav att de kommer att fortsätta cykla i lika stor utsträckning eller mer. Och det är vad vi vill uppnå med de här kampanjerna, säger Sara Nilsson.

Hur ofta cyklar du själv?

– Jag cyklar året runt. Det är liksom det självklara sättet att transportera sig för mig och jag äger ingen bil.