Gratis parkering kan slopas i flera områden

Nina Krause ställer bilen på Rotebrovägen. I framtiden kan det kosta pengar att parkera här.
Nina Krause ställer bilen på Rotebrovägen. I framtiden kan det kosta pengar att parkera här.
Snart kan det vara slut med gratis parkering på flera håll i Sollentuna.

I framtiden kan centrala områden bland annat i Rotebro, Norrviken och Helenelund få p-avgifter.

– Jaså, det är jag nog egentligen emot. Det är många som har nytta av de här platserna, säger Nina Krause från Rotebro när Mitt i berättar om förslaget att avgiftsbelägga p-platserna på Rotebrovägen i höjd med centrum.

Flera områden, där det i dag är gratis att ställa bilen, kan få avgift enligt kommunens nya parkeringsplan. Om avgifterna ska tas i form av timtaxa eller på annat sätt är inte bestämt.

– En grundprincip är att långtidsparkering – dit räknas boendeparkering – i första hand inte ska ske på kommunal gatumark, säger Carl Larsson, trafikplanerare på trafik- och fastighetskontoret.

I andra kommuner finns ett system där man kan betala en fast avgift per månad för att parkera på gatan. Något sådant förslag finns inte med i Sollentunas parkeringsplan.

Däremot finns ett förslag på en ny zonindelning med olika avgiftsnivåer. Indelningen bygger bland annat på hur nära det är till pendeltågsstationerna, men också på områdets karaktär.

– Vi vill ha differentierade nivåer som är baserade på hur stor efterfrågan på parkeringsplatser är, säger Carl Larsson.

Några exakta nivåer har ännu inte fastställts, men Carl Larsson säger att det skulle kunna handla om belopp på mellan 5 och 20 kronor per timme.

– Det är upp till politikerna att besluta om detta. Men det handlar inte om några kraftiga ökningar jämfört med i dag.

Det är inte heller säkert att alla gator i respektive zon får avgifter. Ett annat alternativ är att begränsa parkeringstiden. Där det blir avgift är det dock tänkt att den ska gälla dygnet runt, möjligen med olika nivåer beroende på tidpunkten.

Sollentuna är en av länets biltätaste kommuner, och mer än hälften av alla resor görs med bil. Men samtidigt som efterfrågan på p-platser ökar i takt med den växande befolkningen, minskar viljan att utnyttja mark till parkeringar. I stället vill kommunen lösa det med skärpta regler.

– Man kan åstadkomma ganska mycket genom en mer effektiv hantering, säger Carl Larsson.

Ett stort gissel har varit att de stora kommunala infartsparkeringarna använts som boendeparkering. Nyligen infördes parkeringsförbud nattetid på infartsparkeringarna i Rotebro, Häggvik och Helenelund. Nu ska kommunen utreda om de dessutom ska avgiftsbeläggas.

Fakta

Tyck till:

Den 18 januari informerar kommunen om den nya parkeringsplanen. Klockan 11-13 i Turebergshusets entré och 17-19 vid food courten i Sollentuna centrum.

Fram till den 29 februari kan du lämna synpunkter.