Min lokala hjälte

Gratis vattenflaskor vid Gullmarsplan

Delar ut vatten vid Gullmarsplan
MTR bjöd resenärer vid Gullmarsplan på vatten under tisdagen.
Ovanligt varma tunnelbanevagnar, det är inte optimalt när resorna på gröna linjen är långsammare och omständigare.
SL och MTR gör några åtgärder på kort och lång sikt för att minska plågorna när värmen trycker på.
- Vi delar ut vattenflaskor vid Gullmarsplan, där många gör sitt tredje byte, under de varmaste dagarna, säger Claes Nyberg på MTR.

Avstängningar, extremvärme och tunnelbanevagnar utan luftkonditionering. Påfrestningarna för söderorts resenärer är många. På tisdagen befann sig MTR på plats på Gullmarsplan för att informera pendlarna om avstängningarna, och för att dela ut vattenflaskor till törstiga.

– Det är lite plåster på såren efter alla avstängningar. Nu i värmen är det extra uppskattat, säger Eva Magnusson, stationschef.

Just nu tvingas resenärerna på linje 17 på gröna linjen byta tre gånger för att ta sig till Centralen. De havererade rulltrapporna på Stockholm City har ställt till det ytterligare.

– De andra avstängningarna hade vi räknat med, men inte att rulltrapporna skulle gå sönder. Genom att möta resenärerna så här försöker vi hålla humöret uppe, säger Eva Magnusson.

Stationschefen för dagen bestämmer

Det delas dock inte ut vattenflaskor varje dag och just nu är Gullmarsplan den enda stationen där möjligheten finns. 

– Vi har vatten i beredskap där, men vi kommer inte dela ut det varje dag. Stationschefen för dagen kommer avgöra om det är så varmt att det behöver tas fram. Man kommer kolla på hur folk beter sig, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Gör ni något annat för att minimera värmens påverkan?

– Nej, inga stora saker på kort sikt. Den största skillnaden kommer man kunna märka om ett drygt år. Då sätts den nya vagnen C30 i trafik. Den kommer vara utrustad med luftkonditionering, men det kommer ta många år innan det bara är sådana vagnar i trafiken.

Vagnarna ska bytas ut och förbättras

Tunnelbanevagnarna som används idag är inte särskilt kompatibla med riktigt varmt väder. Men även de kommer bli något bättre för resenärernas temperatur.

– Dagens vagnar beställdes på 1990-talet och saknar luftkonditionering. De har mer en luftbytesanläggning, så när det är varmt ute byts varm luft mot varm luft. Vi på MTR gör en uppgradering av den vagntypen åt SL just nu för att det ska bli lite bättre, men det kommer inte bli full luftkonditionering.

SL själva gör inte några åtgärder för att svalka passagerarna men kommer med några tips för hur de kan göra sina resor uthärdligare.

– Stationerna under marken brukar vara ganska kalla och många utomhusstationer har även någon typ av tak. Men om man vet att man ska åka långt rekommenderar vi att man planerar in en extra paus och själv tar med sig en vattenflaska. Inne i vagnarna kan det tyvärr bli varmt när det är så ovanligt varmt ute, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL.