ANNONS

Grodorna får en egen tunnel

Biologen Torbjörn Peterson hoppas att den nya tunneln för groddjuren under Stockbyvägen ska underlätta för dem att röra sig när den nya returparken byggs.
Biologen Torbjörn Peterson hoppas att den nya tunneln för groddjuren under Stockbyvägen ska underlätta för dem att röra sig när den nya returparken byggs.
Mer buller, ökad trafik från andra kommuner och hotade groddjur.

Det har varit några frågor som oroat ­Lidingöborna inför ­bygget av den nya ­returparken i Stockby.

Men nu står det klart att grodorna och salamandrarna får en egen tunnel.
ANNONS

Biologen Torbjörn Peterson är hoppfull för deras framtid.

– Jag tycker att lösningen för groddjuren blev ganska bra till sist, säger han.

Torbjörn Peterson var tidigare med och gjorde en inventering av bland annat grod- och salamanderbeståndet i området. Det visade sig att förekomsten var stor. Groddjuren har sina vinteriden i muren som löper längs området som ska bebyggas och de vandrar längs ett naturligt fuktstråk som löper bort mot Kvarnkärret.

Lokaliseringen av en ny återvinningscentral på Lidingö har diskuterats i många år. Tidigare var tanken att den skulle ligga på orörd naturmark norr om det område som nu ska användas.

Men när planerna på att bygga en bussdepå i Stockby avbröts blev nya markytor lediga. Därför behövde det regionala avfallsbolaget Sörab inte använda naturmarken när man bygger det man nu kallar ”returpark”.

Och den viktiga muren kommer inte att röras.

– Som det låter nu ska de inte bygga något alls i norr, och det är det viktigaste för naturskyddet i det här fallet, i och med att groddjuren bland annat vandrar ner mot Kvarnkärret norrut, säger Torbjörn Peterson, som tidigare såg mycket dystert på groddjurens framtid.

Enligt Sörab kommer egentligen inget att försämras när det gäller groddjurens möjligheter att leva i Stockby, men man ska ändå låta bygga en grodtunnel under Stockbyvägen.

Detta var ett krav från kommunen.

ANNONS

– Vi gör detta för att underlätta för groddjuren att röra sig, säger Sten Johansson, som jobbar med teknik och utveckling på Sörab.

Andra miljöfrågor som diskuterats inför bygget av den nya returparken är risken för ökat buller.

– Det man framför allt är rädd för är att det bullrar och skramlar från anläggningen. Därför har vi gjort bullerundersökningar och konstaterat att vi måste ha viss höjd på muren runtomkring – det kommer att dämpa ljudet, säger Sten Johansson.

– Men vi kommer att ha generösare öppettider än vi har i dag så vi hoppas att vi sprider ut trafiken på bättre sätt.

En viss oro har också funnits för att det ska komma bilar från andra kommuner och lasta av sitt skräp på returparken, och att detta ska öka trafiken.

Därför ska Sörab kontrollera vilka som kör till returparken genom att en sensor läser av bilarnas registreringsskyltar. På så sätt kan man se var bilarna är registrerade. Blir det väldigt många från andra kommuner som kommer till återvinningscentralen får Sörab då ta ställning till eventuella åtgärder.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Lidingö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.