Min lokala hjälte

Grönt ljus för brobygge

Handslaget. Mitt i var på plats när Lidingö stad och landstinget gjorde upp om brobygget.
Handslaget. Mitt i var på plats när Lidingö stad och landstinget gjorde upp om brobygget.
Lilla Lidingöbron byggs om - Lidingöborna betalar. Mitt i avslöjade det gamla avtalet gör bron till öns ansvar.

Till slut stod det klart när lilla Lidingöbron ska rivas och byggas om. Vägen mot handslaget mellan stadens Anna Rheyneclaudes Kihlman  (M) och landstingets Kristofer Tamsons var lång och kantades av omtag, bakslag och sågningar.

17 augusti kom till slut överenskommelsen där det står klart att nya lilla Lidingöbron får dubbelspår för att klara tätare trafik på Lidingöbanan. Bron får en fri segelhöjd på sju meter och som om inte det vore nog byggs en flerfilig cykelbana.

Men, det är Lidingöbornas skattepengar som ska betala hela kalaset. Bara spåren och signalsystemen får man ekonomiskt hjälp med.

Mitt i grävde fram det gamla avtalet som gör Lidingö stad ekonomiskt ansvarig för bron. Det var 1985 som kommunerna Stockholm och Lidingö gjorde upp om bron. Stockholm sålde sin del av bron – och hela ansvaret  – till Lidingö. Förvisso fick Lidingö 5,4 miljoner. Men de pengarna räcker knappast långt när brobygget drar igång.