Bara grushög kvar av bussgaraget – nästa år börjar husen byggas

Jan Dahlqvist tror att de nya kvarteren kan bli jättefina. Han sörjer dock de gamla småverksamheterna som tvingades flytta.
Jan Dahlqvist tror att de nya kvarteren kan bli jättefina. Han sörjer dock de gamla småverksamheterna som tvingades flytta.
Det som en gång var SL:s gigantiska bussdepå är nu blott en grushög.
Rivningen är klar – och nu ska ny vägar byggas.
Och boende behöver inte vara rädda för asbest.

Rivningen av depån är klar. Av det gamla Spårvägsmuseet och bussgaraget syns inte ett spår. På ytan ska det byggas nya bostadskvarter med totalt 1 240 lägenheter, något fler hyresrätter än bostadsrätter.

Det ska även bli två förskolor, butiker i bottenplan och ett nytt gång- och cykelstråk genom området.

– Jag tror att det kommer bli jättebra. Det som känns tråkigt är att småverksamheterna, som en barnteater, inte längre kunde vara kvar. Det är svårt att hitta billiga lokaler som är lite ruffa, säger Jan Dahlqvist, 57.

Fick jobba andra tider

Han jobbar i en ljudstudio i närheten och har minst sagt haft problem under byggtiden.

– Så fort det borrades i berget kunde jag inte spela in. Men det är ju så det är att bo i en stad där det byggs. Jag har försökt jobba på kvällarna och andra tider istället.

De nya kvarteren ska binda samman området vid Hammarby Sjö med övriga Södermalm, fungera som en fortsättning på den gamla stenstaden. Foto: Pekka Pääkkö

För mycket damm

I det stora hela har rivningen gått som planerat, enligt Stockholms stad. Ett problem är att det har dammat och bullrat för mycket.

– Staden ställer krav på att Naturvårdsverkets riktlinjer ska följas och under våren fick våra entreprenörer göra åtgärder för att dämpa bullret och dammspridningen, säger Anna Ingels, kommunikatör på exploateringskontoret.

Oroliga grannar har hört av sig till oss på Mitt i angående rykten att det ska ha varit asbest i den gamla byggnaden, som ska ha spridit sig i rivningen. 

Stämmer dessa rykten?

– Den asbest som fanns i byggnaden har avlägsnast på ett säkert och korrekt sätt innan rivningen. Ingen asbest ska därför finnas kvar eller ha spridits under arbetet, säger Anna Ingels. 

Persikan 1240 nya bostäder Östra Södermalm

Skiss över de nya sju kvarteren. Illustration: Stockholms stad

Nu ska vägar byggas

Det som sker nu närmast är att vägar i området ska byggas om. Som den blivande Emelies gata (stumpen mellan Tegelviksgatan och Bondegatan där bussarna brukade svänga in i depån), Tegelviksgatan, Bondegatans förlängning och Barnängsgatans förlängning.

– Hittills har vår entreprenör gjort förberedelser men planen är att komma igång med arbetet i september, säger Anna Ingels.

Vägarbetet beräknas pågå till 2021. Byggaktörerna får tillgång till området i början av 2020. Sedan dröjer det några år innan husen är färdigbyggda. 

Spårvägsmuseet flyttar

Det populära Spårvägsmuseet, som fanns i depån, flyttar till Hjorthagens gasverk i Norra Djurgårdsstaden och öppnar där 2020. Dock i en bantad version, på Söder fanns plats för 60 bussar medan det i nya museet finns plats för runt 20.

Några läsare minns kanske även att polisen under rivningen letade efter en avhuggen hand från ett gammalt mordfall. Handen hittades dock aldrig.

Kolla in bilderna på de nya bostadskvarteren:

Kvarteret Persikan Bondegatan

Ett nytt torg i hörnet av Bondegatan och den nya gatan som ska byggas norr om bostadskvarteren. Illustration: Sweco

persikan seniorgården

Seniorgården vid Bondegatan. Illustration: White arkitekter

kvartertet Persikan

SKB:s hus i den norra delen av området. Illustration: Brunnberg & Forshed

Persikan svenska bostäder

Kommunala bostadsbolaget Svenska bostäders nya kåk längs med Barnängsgatan. Illustration: AQ arkitekter