Guld beställdes i Abdikanis namn

Abdikani Mohamed klarade sig med blotta förskräckelsen, tack vare att internetbetaltjänsten fattade misstankar då adresserna inte stämde.
Abdikani Mohamed klarade sig med blotta förskräckelsen, tack vare att internetbetaltjänsten fattade misstankar då adresserna inte stämde.
Abdikani Mohamed i Rinkeby fick plötsligt kreditupplysningar hemskickade. Någon hade beställt guldsmycken för 14 000 kronor i hans namn.

– Jag är rädd att det ska hända igen, säger han.

Abdikani Mohamed trodde inte sina ögon när han öppnade breven. Två kreditupplysningar från olika företag hade gjorts på honom. Abdikani Mohamed visste att han inte hade ansökt om kredit.

– Jag blev chockad och jätteförvirrad, säger han.

Någon hade ansökt om krediter på 14 000 kronor. Bedragaren hade angett Abdikanis personuppgifter och beställt guldsmycken i hans namn.

Men bedrägeriförsöket lyckades inte. På internetbetaltjänsten Klarna drog man öronen åt sig eftersom adresserna inte stämde.

– Det är många bedrägeriförsök, men extremt få som lyckas. Om någon gör en polisanmälan tar vi hand om allting och tar den ekonomiska risken, säger Elias Carlsson på Klarna.

Abdikani Mohamed polisanmälde bedrägeriförsöket, men utredningen lades ner.

– Jag är irriterad för att utredningen lades ner så snabbt. Jag ringde upp Klarna och de berättade att de har adress och telefonnummer till personen som beställt varorna men att polisen inte ens efterfrågat det, säger han.

På polisens bedrägerirotel dränks man i den här typen av anmälningar.

– Vi får in hur många fall som helst av det här slaget. Bara i februari har vi haft 900 anmälningar i norrort och västerort, säger Eva Glans vid bedrägeriroteln i Stockholm.

– Telefonnumren som de uppger går till kontantkort, de lånar telefoner av varandra och det är omöjligt att spåra dem. Det stora ansvaret ligger hos butiker att kontrollera att uppgifterna stämmer till dem man levererar till, säger Eva Glans vid bedrägeriroteln i Stockholm.

När det gäller den här typen av bedrägeri är det bara ett fåtal som leder till åtal.

– Vi kan helt enkelt inte bevisa vem som utfört brottet. Det är ett problem. Det är väldigt svårt för konsumenter att skydda sig, personnummer och adress kan man nästan aldrig skydda, säger Eva Glans.

Juan Colarte är konsumentrådgivare i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning. Han tycker att butikerna borde ta större ansvar.

– Säljare och butiker borde kontrollera uppgifter bättre, till exempel bara skicka varor till den adress där personen är folkbokförd. Man kan ju kontrollera om namn och adress stämmer, säger han och fortsätter:

– Men den som blivit utsatt har också ett ansvar, att hålla noga koll på sina personuppgifter och id-handlingar och inte ens lämna ut dem till vänner.

Han upplever att det är ganska vanligt att polisen lägger ner sådana här utredningar utan att lägga ner större kraft på utredningen.

– Det är svårt som konsument att skydda sig. När fakturan kommer måste man bevisa att man inte är den person som beställt varorna, säger Juan Colarte.

Det kan få stora konsekvenser för den som drabbas.

– Även om vissa fakturor bara handlar om några hundra kronor kan konsekvenserna bli stora om de går vidare till Kronofogden. Jag rekommenderar alla som drabbats att inte betala, utan bestrida fakturorna och polisanmäla, säger Juan Colarte.

Även om bedrägeriförsöket mot Abdikani Mohamed inte lyckades tycker han att det är obehagligt att någon så lätt kom över hans personuppgifter.

– Jag är rädd och orolig att det ska hända igen, säger han.

Fakta

Så skyddar du dig

Spärra din identitet (personnummer) hos kreditupplysningsföretagen om du har blivit utsatt för kreditbedrägeri.

Kontrollera dina kort med jämna mellanrum för att säkerställa att inget saknas.

Förstör och kasta kvittokopior, flygbiljetter, resplaner och annat som visar dina kortnummer.

Uppge inte information som känns obehaglig att lämna ut. Lämna inte ut känsliga uppgifter om din eller din familjs identitet på Facebook.

Källa: Polisen