Gullmars blir knutpunkt för flera nya t-banelinjer

Gullmarsplan nya t-banelinjer
Så här ska gröna, gula och blå linjen gå i söderort.
Planerade nya linjer i tunnelbanan
Så här ska gröna, gula och blå linjen gå i söderort.
Det blir tätare trafik från Skarpnäck, Farsta och Hagsätra när grön linje får sällskap av blå och gul. Och möjlighet att ta t-bana till Nacka, Arenastaden och Karolinska sjukhuset. Nu börjar bygget av nya tunnelbanan.

Det är trångt på tunnelbanan i Söderort och trängre kommer det att bli, Söderort växer så det knakar. Här ska tusentals nya bostäder byggas och arbetsplatser flyttar in. För att alla ska få plats bygger nu SL ut t-banenätet.

Skarpnäck och Farsta får två t-banelinjer

På den gröna linjen innebär utbyggnaden att gröna linjen från Skarpnäck och Farsta kommer att få sällskap av en ny gul linje som ska gå till Arenastaden i Solna.

– Då kan man åka direkt till Karolinska sjukhuset så det blir bra både för patienter och de som jobbar där. Eller direkt till Arenastaden om man ska gå på match eller kolla på mello, säger Emma Sahlman, pressansvarig på landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Hagsätralinjen får ny sträckning och blir blå

Boende längs gröna linjen mot Hagsätra kommer att få en helt ny linje, den blå, som ska gå till Sofia på Södermalm samt vidare till Barkarby eller Hjulsta, eller med ett byte vidare till Nacka.

Tanken är att ombyggnaden ska öka antalet tåg i rusningstrafik för alla linjerna i östra söderort.

– Idag möts tre grenar av gröna linjen vid Gullmarsplan, så därifrån är det fullt på spåren genom stan, så vi kan inte köra med tätare trafik. Genom att flytta över Hagsätragrenen till nya spår på blå linjen finns möjlighet att köra tätare trafik med två linjer, grön och gul,  mot Skarpnäck och Farsta. Och Hagsätragrenen blir ensam på blå och kan köra oftare, säger Emma Sahlman.

Två stationer vid Gullmarsplan

På linjerna från Skarpnäck och Farsta behöver man inte bygga något nytt för att kunna börja köra den gula linjen.

Men på Hagsätralinjen innebär den nya sträckningen flera förändringar. Redan efter Sockenplan kommer linjen att börja gå under jord och nuvarande stationer Enskede gård och Globen slås ihop till en station som ska heta Slakthusområdet.

Den nya stationen Slakthusområdet på Hagsätralinjen

Den nya stationen Slakthusområdet på blå linjen mot Hagsätra. Illustration Sweco/SLL

Framme vid Gullmarsplan får linjen också en egen station som ligger under den nuvarande stationen vid Gullmarsplan.

– Därifrån kan man åka hissar upp till plattformarna på Gullmarsplans station. Men man kommer också att kunna gå in direkt från Mårtensdal, säger Emma Sahlman.

Det är ännu oklart om linjen från Hagsätra ska gå till Akalla eller Hjulsta. För att åka mot Nacka får man byta sida av perrongen vid den nya stationen Sofia.

Nu startar bygget

Bygget av den blå linjen startar redan nu i höst, men det gäller inte delarna i söderort.

– Vi har skickat in järnvägsplanen till trafikverket och kommer att ha miljödomsförhandlingar i februari. Vi börjar bygga blå linjen i Barkarby redan i år och räknar med att börja arbetet i söderort 2019, säger Emma Sahlman.

Förändringarna innebär att restiderna kommer minska till flera resmål. Från Gullmarsplan till Hagastaden kommer det exempelvis att ta 15 minuter mot nuvarande 25, från Gullmarsplan till Nacka  13 minuter, mot nuvarande 23. Och från Gullmarsplan till Kista 24 minuter mot nuvarande 31.

För boende längs röda linjen söderut blir det inga förändringar, förutom att de får möjlighet att byta till den gula nya linjen vid Slussen.

Tvärbanan påverkas inte av förändringen så även om tunnelbanestationen vid Globen tas bort kommer stationen för tvärbanan att finnas kvar.

Fakta

Det här innebär de nya linjerna i söderort

Tre linjer söderut från Gullmarsplan: grön, gul och blå.

Direktförbindelser till nya destinationer.

Tätare tågtrafik på alla linjer i östra söderort

Källa: Trafikförvaltningen SLL