Gullmarsplan och Skärmarbrink ska få nya plattformar

Plattformarna behöver bytas ut på tunnelbanestationerna Gullmarsplan och Skärmarbrink. Arbetet planeras till nästa sommar. Det kommer att stöka till det för resenärerna och innebära 20-minuterstrafik på Skarpnäckslinjen.

Redan nästa sommar kan det bli stökigt för tunnelbaneresenärer i söderort. Både Gullmarsplan och Skärmarbrink är gamla tunnelbanestationer och behöver rustas upp. Gullmarsplan är en av tunnelbanenätets mest belastade stationer och bara en av de fyra plattformarna har bytts sedan stationen byggdes 1950.

Trafikförvaltningen på Stockholms läns landsting vill att politikerna fattar beslut om att börja planera för ett byte av plattformarna redan sommaren 2017.

Tvärbanan kommer att vara avstängd för signalsystemsarbeten nästa sommar och tjänstemännen förslår att plattformsbytet sker samtidigt.

– Vi letar hela tiden samordningsvinster och här är det av produktionsteknisk karaktär. Om trafiknämnden beslutar enligt förvaltningens förslag kommer vi att titta på hur det kan ske med minsta möjliga resenärspåverkan, säger Sara Catoni, trafikdirektör.

Arbetet delas upp i tre etapper för att inte stänga av tunnelbanetrafiken helt. För resenärer på Skarpnäcksgrenen innebär det 20-minuters trafik och omstigning vid Skärmarbrink och Gullmarsplan för vidare färd mot t-centralen. För resenärer på Farstagrenen innebär det 10-minuterstrafik samt omstigning vid Gullmarsplan.

Totalt beräknas arbetet pågå under sju veckor.

Samtidigt finns det ett stort behov av att åtgärda konstruktioner längs hela Skarpnäckslinjen. På sträckan finns ett 20-tal broar och tätskikten behöver bytas ut. För att göra det måste broarna stängas av för trafik när arbetet pågår. Det här ligger dock längre fram i tiden.

Läs mer: Då blir gröna linjen ännu jobbigare