Så halkar du rätt – utan att skada dig

Judotränaren Tommy Engström visar 70-årige Kurre Sandberg hur man faller på rätt sätt
Judotränaren Tommy Engström visar 70-årige Kurre Sandberg hur man faller på rätt sätt
Snön vräker ner i Stockholm. Under det vita täcket döljer sig ofta isfläckar som orsakar fall med benbrott eller i värsta fall döden som konsekvens.
Framför allt är det äldre personer som drabbas.
Judoklubbar lär nu ut hur man faller utan att skada sig.

Stockholms sjukhusakuter har fullt upp med att behandla patienter som råkat ut för fallolyckor på isiga och snöiga gator och trottoarer. Det är många armar och ben som ska gipsas.

Speciellt äldre människor drabbas hårt.

– Just nu är halkan ett generellt problem och ingen kan känna sig trygg, säger Bo Ardström som är ombudsman för PRO (Pensionärernas riksorganisation) i Stockholms län. Att äldre drabbas oftare handlar om benskörhet och att man har tappat muskelmassa.

Bra vara avslappnad

Många, men långt från alla, seniorer vågar sig ut trots de rådande förhållandena.

– Det jätteviktigt att man har broddar, säger Ardström. Då känner man sig säkrare och blir mer avslappnad vilket minskar risk för fall.

Det finns andra faktorer som minskar risken, både inom- och utomhus.

– Vi har studiecirklar där vi tar ett helhetsgrepp. Medvetenhet om mat och mediciner är viktigt, och vi rekommenderar styrketräning.

Judon visar vägen

I Stockholms län behöver årligen drygt 14 000 personer sjukhusvård efter fallolyckor. Cirka 90 procent är 65 år och äldre.

Att ha kunskaper om hur man faller ”rätt” om olyckan är framme kan rädda liv. Här kommer faktiskt kampsporten judo in som en räddare i nöden. Just fallträning är en viktig teknik i judo.

Karin Strömqvist Bååthe arbetar på Svenska judoförbundet. Hon är engagerad i ett projekt som ska ge ökad falltrygghet. Förhoppningen är att inom några år minska antalet personer som behöver vård på grund av fall från låg höjd med minst 50 procent. Man riktar främst in sig på äldre.

– Många spänner sig när det är halt ute, och det ökar risken för att ramla. Just rädslan för att falla är en bov i dramat. Med kunskap om hur man faller blir man mer avspänd och mindre rädd.

Kroppen som en boll

Judoförbundet har startat flera pilotprojekt för att utbilda instruktörer i fallteknik. På sensommaren ska verksamheten vara i full gång.

Men nu är läget akut med vinter och svår halka. Här följer några råd om hur man kan undvika skador med rätt fallteknik:

Forma kroppen så lik en boll som möjligt.

Följ med i fallet och försök landa på sidan.

Dra åt dig armar och händer så att de inte tar emot fallet.

Skydda huvudet genom att trycka ner hakan mot bröstet.

Fallet dämpas genom att ”smälla till” med rak arm vid sidan av kroppen vid landningen.