ANNONS

Här kan du cykla halkfritt i innerstan i vinter

Här kan du cykla halkfritt i innerstan i vinter
Isiga gång- och cykelbanor är inget som uppskattas av trafikanter som måste fram i vinter.
Förra årets snöröjning fick svidande kritik.
Nu laddar trafikkontoret upp inför en ny halksäsong.
Här är gatorna som kommer att sopsaltas i innerstan.
ANNONS

På fredagen finns det risk för snöfall under morgonrusningen, enligt en prognos från SMHI.

När temperaturen pendlar runt nollstrecket finns det risk för isiga vägar, cykelstråk och gångbanor.

Trafikkontoret förbereder sig just nu för att årets vinter ska bli bättre än fjolårets.

Många klagade

Under förra vintern fick trafikkontoret 2 900 klagomål på vinterväghållningen i Stockholm. Dubbelt så många som under vintern 2017/2018, då 1 478 klagomål kom in.

Förra året avslöjade också SVT att stadens entreprenörer misskött snöröjningen och att kontrollen av dem var för dålig.

I år satsar staden nio extra miljoner, som dels ska gå till extra kontroller av entreprenörernas arbete och dels till sopsaltning av gångbanor.

Innerstan får dock inte så stor del av extrapengarna, utan de hamnar mest i söderort (Årsta och Gullmarsplan). Innanför tullarna sopsaltas endast tre gator runt Odenplan (Sveavägen från Hötorget till Surbrunnsgatan, Odengatan från Sveavägen till Torsgatan och Karlbergsvägen från Odengatan till Sankt Eriksgatan).

I fjol var det tio gator i Vasastan som fick specialbehandling.

”Såg verkligen inte roligt ut”

Liksom i fjol kommer också 20 mil cykelstråk att sopsaltas, varav 15 mil är både gång- och cykelbanor. I de fallen ska även gångbanan sopsaltas. 

ANNONS

Bland de cykelsträckor i innerstan som sopsaltas finns bland annat Västerbron, Sankt Eriksgatan, Strandvägen och Söder Mälarstrand, se hela listan i faktarutan

Fakta

Cykelvägarna du ska välja när snön kommer

Här är cykelstråken som sopsaltas vintern 2019/2020 i innerstan

SÖDERMALM

Götgatan

Stadsgårdsleden

Söder mälarstrand

Långholmsvägen

Årstabron

Liljeholmbron

Skeppsbron

Munkbron

KUNGSHOLMEN

Rålambsleden-Norr Mälarstrand

Västerbron

Gjörwellsgatan från Drottningholmsvägen till Lilla Essingen

Drottningsholmsvägen

Sankt Eriksgatan

Kungsholms strand

Hornsbergs strand

Nordenflycktsvägen

Kungsbron

VASASTAN

Vasabron/Tegelbacken

Sankt Eriksgatan

Sveavägen

Valhallavägen mellan Stureplan och Roslagstull

Hamngatan

Kungsträdgårdsgatan

ÖSTERMALM

Strandvägen

Oxenstiernsgatan

Lidingövägen

Valhallavägen mellan Stureplan och Roslagstull

Bobergsgatan

Norra Hamnvägen

Källa: Trafiken.nu

Vill bli bättre på trottoarer

Under förra vintern kritiserades staden för att enbart snöröja på cykelbanorna, medan gångbanorna inte gick att ta sig fram på.

Man kan inte snöröja bort en hel årstid

Malinda Flodman, trafikkontoret

Har ni tagit åt er av den kritiken?

– Det har vi såklart gjort. Vid några tillfällen såg det verkligen inte roligt ut, det var knölig is på gångbanorna och rent och fint på cykelbanorna bredvid. Vi hoppas verkligen att vi ska kunna snöröja allt bättre även på gångbanorna längre fram och på sikt hitta prioriterade gångstråk som kan sopsaltas, säger Malinda Flodman.

Kommer det att bli lättare att ta sig fram som gångtrafikant i vinter?

– På platserna där vi har pilotprojektet kommer det absolut bli lättare att ta sig fram som gående. Men man kan inte snöröja bort en hel årstid. När man plogar blir det inte helt rent utan det lämnas kvar lite, för annars går både underlaget och maskinerna sönder.

Fakta

Så funkar sopsaltning

  • Det traditionella sättet att snöröja en gångbana är genom att ploga och sanda.
  • När man sopsaltar används istället en stor borste som borstar rent på gångbanan. Därefter sprutas det ut en saltlösning.
  • Sopsaltningen fungerar så länge det inte blir kallare än 8 minusgrader. Då måste staden ploga på traditionellt sätt.
  • Enligt trafikkontoret är sopsaltning lättast att genomföra på plana underlag som cykelbanor. Gångbanor varierar mer i bredd och underlag och det kan finnas papperskorgar, träd och stolpar i vägen som gör att det inte fungerar överallt.
Källa: Stockholms stad