Halva sträckan på linje 810 sparas in

Jordbro ser ut att tappa en av Haninges viktigaste pendlingslinjer – buss 810, och få minskad turtäthet på de hållplatser som blir kvar. Skälet: pendeltåget anses fylla funktionen.

– Det här låter inte klokt, säger 21-årige John Rasmussen från Jordbro.

Först var det Tungelsta – nu drabbas Jordbro, när besparingarna inom kollektivtrafiken fortsätter i Haninge.

En av de viktigaste direktlinjerna i kommunen – 810 mellan Västerbommen i Jordbro och Gullmarsplan – ser ut att helt försvinna från Jordbro. Turtätheten föreslås också minska på de busshållsplatser som blir kvar på linjen.

Busslinjen 810 är varje morgon fylld av resenärer från Jordbro, Handen och Vega, och folk måste ofta stå upp i bussen på väg in till Gullmarsplan.

Den nya sträckningen väntas från december bli Folkparken i Handen-Gullmarsplan.

Nobina vill inte bekräfta förändringen, utan säger att man har tagit fram ett slutligt förslag till SL som ska fatta beslut. Det väntas ske i nästa vecka och träda i kraft i nya tidtabellen från december.

– Vi har den senaste tiden haft problem med trängsel och dålig punktlighet på 810. Framför allt är det Vega som växer snabbt och där kliver flest på. Vi behöver göra en förändring, och vårt uppdrag är att utveckla effektiv men attraktiv trafik. Bland annat ska vi inte konkurrera med pendeltåget, och sträckningen från Jordbro fram till Handenterminalen på linje 810 är ju helt parallell med pendeltåget. Det är ett ganska onödigt slöseri med resurser på flera håll, säger Daniel Mohlin, marknads- och försäljningschef på Nobina Södertörn.

Men om bussen ofta är full – tyder inte det på att 810:ans busstrafik behövs även i Jordbro?

– Problemet är att bussen ibland är halvfull, ibland överfull. Bussen är såklart bekväm för många Jordbrobor som ska till Gullmarsplan, att inte behöva byta vid pendeltåget. Men många gör det av vana, att man alltid gjort så. Bussen blir sällan helt full nere i Jordbro, utan det är kanske först framåt Handen. Men även ända framme i Vega är det ibland bara halvfullt, och ibland överfullt.

Golvläggaren och bussresenären John Rasmussen i Jordbro tar dagligen morgonbussen från Västerbommen, och reagerar på förslaget.

– Det får inte vara sant. 810:an är vår enda direktbuss. Det är ett fruktansvärt beslut om vi tappar den, säger han.

Alla vi pratar med vid Västerbommens busshållplats är av samma uppfattning. Pendeltåget ligger i västra Jordbro, långt från många Jordbrobor, menar man. De som inte bor där måste nu ta sig dit. Det går anslutningsbussar, men kommunen ser stora faror med förslaget.

– En hel del resenärer har mejlat mig sista tiden och jag har sedan förstått att Nobina vill ta bort sträckningen av 810 mellan Jordbro och centrala Handen. Vi har sagt till Nobina att vi vill ha kvar 810:an som den är, men om de tar hänsyn till synpunkterna får vi se, säger Haninges trafikplanerare Kent Lindgren.

Fakta

Fler förslag på neddragningar i Haninge från december

Linje 809 Gullmarsplan-Svartbäcken och 809C Stockholm C-Svartbäcken minskar i turtäthet.

Linje 847 Västerhaninge station-Ösmo centrum (Nynäshamn) minskar i turtäthet.

Linje 826 Ribbylund-Brandbergens C läggs ner.

Linje 835 Länna/Vega-Tungelsta minskar i turtäthet mitt på dagen.

Beslut väntas fattas den närmaste månaden.