Hammarbyhöjden är först ut med nya p-avgifter

Björn Gustafsson tycker att det är rimligt att betala för att parkera bilen på gatan. "Mina barn brukar parkera här när de reser utomlands. Jag tror att fler ställer sig här som inte bor här. Man ser ibland att en bil inte rörts på en vecka".
Björn Gustafsson tycker att det är rimligt att betala för att parkera bilen på gatan. "Mina barn brukar parkera här när de reser utomlands. Jag tror att fler ställer sig här som inte bor här. Man ser ibland att en bil inte rörts på en vecka".
Camilla Rödin med sönerna Kasper och Dante. Familjer lånar Camillas mammas bil halva året. "Jag tycker att det är bra att det ska kosta. De flesta kan cykla eller åka tunnelbana till jobbet. Vi måste minska bilåkandet, det är inte hållbart att fortsätta som vi gör".
Camilla Rödin med sönerna Kasper och Dante. Familjer lånar Camillas mammas bil halva året. "Jag tycker att det är bra att det ska kosta. De flesta kan cykla eller åka tunnelbana till jobbet. Vi måste minska bilåkandet, det är inte hållbart att fortsätta som vi gör".
Jonas Fermelin har bott i Dalen i 30 år innan han flyttade härifrån för ett par år sedan. "Vi hade parkeringsplats. De flesta som bor här har ju det. Men det är väldigt ont om parkeringsplatser i övrigt. Det är jättesvårt att hitta en plats om man är här och hälsar på och för de som bor här och inte har en parkeringsplats kan det bli svårt" säger han.
Jonas Fermelin har bott i Dalen i 30 år innan han flyttade härifrån för ett par år sedan. "Vi hade parkeringsplats. De flesta som bor här har ju det. Men det är väldigt ont om parkeringsplatser i övrigt. Det är jättesvårt att hitta en plats om man är här och hälsar på och för de som bor här och inte har en parkeringsplats kan det bli svårt" säger han.
Ett sätt att lösa bristen på parkeringsplatser och få bort bilar från gatorna – eller en orättvis avgift?

Nu börjar de nya parkeringsreglerna gälla i söderort, och Hammarbyhöjden är först ut.

Björn Gustafsson bor på Finn Malmgrens väg och brukar parkera utanför huset. Hittills har det varit gratis, men nu får han betala 500 kronor i månaden för det.

– Det har ju varit jättebra att det inte har kostat något, säger han och skrattar. Men egentligen tycker jag inte att det är konstigt att de börjar ta betalt. Det ska kosta att parkera en bil, säger han.

Att det varit gratis parkering är något som utnyttjats av andra än dem som bor i området.

– Mina barn brukar parkera här när de reser utomlands. Jag tror att fler ställer sig här som inte bor här. Ibland ser man att en bil inte rörts på en vecka, säger Björn Gustafsson.

Nu i september börjar skyltar om parkeringsavgift att sättas upp i söderort. Först ut är Hammarbyhöjden och sedan följer Enskede, Årsta och Liljeholmen. Trafikkontoret räknar med att hinna fram till Nynäsvägen till nyår.

– Avgiften gäller från det att skyltarna kommer upp. Så det gäller att ha lite koll, säger Josefine Weinberg, på trafikkontoret.

Det kommer att kosta 10 kronor i timmen mellan klockan 07 och 19 på vardagar och 11 och 17 på lördagar. Boendeparkering kommer att kosta 500 kronor i månaden.

Syftet med de nya parkeringsavgifterna är just att öka framkomligheten på gatorna genom att öka omsättningen på parkeringsplatser. Flera vi talar med tycker inte att det är särskilt svårt att hitta en parkeringsplats, medan andra menar att det har blivit omöjligt dagtid.

– Det kan säkert vara ganska lätt att hitta en plats idag, men Stockholm växer och vi har velat ta höjd för att det ska finnas platser på sikt. På sikt kommer också hela Stockholm att ha avgiftsbelagd parkering. Det ska finnas incitament för byggherrar och boende att välja andra alternativ än att parkera på gatan, säger Josefine Weinberg.

I backen upp från Gullmarsplan hoppar Norma Trifunovic in i sin parkerade bil. Hon bor på Gullmarsvägen 8 och brukar parkera på gatan utanför. Med den nya parkeringskartan räknas det här till Södermalm.

– Vi bor faktiskt fortfarande söder om söder. De säger att många parkerar här när de ska i till stan. Men det är väl bra om de står här under dagen istället för i stan. När man kommer hem på kvällen är det inga problem att få en plats, säger hon.

De nya reglerna innebär att det blir innerstadsspris – 15 kronor i timmen – för den som parkerar på gatan. De boende kommer däremot att få betala samma boendeavgift som andra i söderort.

I vissa områden kommer det dock inte att införas boendeavgift. Områden som undantas är Dalen, kommande bebyggelse i Slakthusområdet, Årstafältet, Årstastråket och Västberga industriområde.

– I Dalen finns relativt många parkeringsplatser på fastighetsmark. Bedömningen är att de ska räcka. säger Josefine Weinberg.

Grundintervallet ska vara 0,3 – 0,6 parkeringsplatser per nybyggd lägenhet. I Dalen ligger parkeringstalen på mellan 0,6 och 1,2.

Jonas Fermelin har bott i Dalen i 30 år innan han flyttade härifrån för ett par år sedan.

– Vi hade parkeringsplats. De flesta som bor här har ju det. Men det är väldigt ont om parkeringsplatser i övrigt. Det är jättesvårt att hitta en plats om man är här och hälsar på och för de som bor här och inte har en parkeringsplats kan det bli svårt, säger han.

Staden håller på att se över hela boendeparkeringssystemet. I den nya parkeringsstrategin fastslås att boendeparkering endast ska införas i områden där behovet av parkering inte tillgodoses inom kvartersmark.